Ondernemen in België, hoe werkt dat?

Ondernemen in België, hoe werkt dat?

Redactie Baaz
Denk je aan België om een onderneming op te starten of uit te breiden? Uitstekend idee! België ligt in het hart van Europa en Brussel is de politieke en economische draaischijf van de Europese Unie. De ideale plek dus om jouw onderneming een boost te geven. Meer dan duizend internationale, publieke en private organisaties vonden al hun weg en hebben hun hoofdzetel of vast secretariaat in België.

Daarom kies je voor België

België wordt gezien als een topland voor investeringen. Dankzij haar centrale ligging zijn de belangrijkste Europese markten en leveranciers makkelijk te bereiken. Ook is België zelf vlot toegankelijk dankzij haar uitstekende infrastructuur en verbindingen. België staat bovendien gekend als een internationaal beslissingscentrum. Talloze Europese en internationale instellingen zijn er gevestigd, en meer dan 2.000 multinationals.

Verder heeft België een open economie zonder beperkingen op handel. Met meer dan 500 miljoen consumenten binnen een straal van 800 kilometer is het de ideale uitvalsbasis voor de Europese consumptiemarkt. Maar ook de hoge kwaliteit van arbeidskrachten draagt bij tot haar populariteit. Belgen staan gekend als zijnde innovatief, flexibel en ondernemend en beschikken over een uitgebreide talenkennis. Dit is onder andete te danken aan het hoogstaand opleidingsniveau in België.

Zo lanceer je jouw zaak

Voldoende redenen dus om in België op te starten. Maar waar moet je allemaal aan denken? Stap één: begin met de registratie van jouw onderneming bij het ondernemingsloket. Zo ben je alvast in het bezit van een ondernemings- en btw-nummer. Vervolgens vraag je ook jouw inschrijvingsnummer aan bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).

De sociale wetgeving in België is echter een meer complexe zaak. De personeelsadministratie, het berekenen van de lonen, het afleveren van de maandelijkse loonbrief, het aangeven en betalen van sociale bijdragen en de bedrijfsvoorheffing is een zaak van specialisten. Het sociaal secretariaat Securex neemt die zorgen gelukkig uit handen. Ze volgt ook de verdere nodige stappen op, zoals de aansluiting bij de externe dienst voor preventie en bescherming, de aansluiting bij het kinderbijslagfonds en het onderschrijven van de verzekering tegen arbeidsongevallen. Zo maakt Securex jouw onderneming helemaal klaar voor een nieuwe uitdaging in België.

Meer weten? Volg het gratis webinar over tewerkstelling in België of neem contact op met be.lance@securex.be
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie