Studeren en ondernemen: degelijke combinatie

Marco Nobel
De studenten van nu bereiden zich voor op hun toekomstige carrières en willen hun talenten ontdekken. Ze hebben een eigen toekomstvisie, laten zich graag inspireren en willen hun ondernemerskant ontdekken. Het onderwijs bereidt deze jongeren voor op een succesvolle carrière en helpt hen om de ondernemer van hun eigen toekomst te worden. Een manier waarop het onderwijs studenten hierin ondersteunt, is door praktische ondernemerschapsprogramma's aan te bieden waar studenten hun eigen bedrijf beginnen en managen.

Binnen deze programma’s bedenken studenten vaak vernieuwende bedrijfsconcepten. Mijn collega’s en ik ondervonden dit aan den lijve toen we samen met onze langdurige mvo-partner Jong Ondernemen – een stichting die meer dan 25 jaar lang ondernemersprogramma's aan scholen biedt – de halve finale (18 mei 2018) en de finale (11 juli 2018) van de Student Company of the Year organiseerden. Tijdens deze wedstrijd kregen de deelnemende studenten een jaar de tijd om een bedrijfsconcept te ontwikkelen en hun eigen bedrijf op te starten. Het doel? Alles ervaren wat te maken heeft met het ondernemerschap. Gedurende het jaar en tijdens de halve finale en finale functioneerden verschillende medewerkers van Experian, net als ik, als coaches en juryleden.

Bedenken en creëren

Toen ik de studenten zag samenwerken, viel het mij direct op dat de meeste teams een duidelijke structuur hadden met afgebakende rollen. Ik was onder de indruk. De teams waren creatief, hadden een hands-on mentaliteit en vonden het niet erg om aspecten van hun idee te veranderen. Als de studenten vonden dat hun doelgroep erom vroeg, lanceerden ze zelfs een volledig nieuwe versie van hun bedrijf. Het was ook interessant om te horen dat de meeste deelnemers van plan waren om na het einde van het programma hun bedrijf voort te zetten. Het meest opvallende concept vond ik een mobiele escape(room)box. De betreffende studenten combineerden de groeiende markt van escaperooms met bestaande bedrijfsuitjes. Een idee bedenken is één ding, maar om het in actie om te zetten en een mooie en functionele doos te maken, was indrukwekkend. Dat is de kracht van deze jongeren. Ze bedenken niet alleen concepten, ze produceren werkelijk iets.

Financiële modellen en bedrijfsmodellen

De meeste teams vonden het moeilijker om hun plannen te onderbouwen met financiële en bedrijfsmodellen. Maar met de hulp van mijn Experian-collega’s en andere coaches leerden de studenten hoe ze dit onderdeel van hun bedrijfsplan konden verbeteren. Deze ervaring gecombineerd met de kennis van de Experian-coaches, zorgt ervoor dat de deelnemers weten wat het ondernemerschap inhoudt en wat nodig is om een succesvol bedrijfsplan op te stellen. Kortom: we zijn blij om betrokken te zijn bij een initiatief dat studenten de realiteit van het ondernemerschap laat zien en tegelijkertijd coaching biedt. Het programma geeft jongeren handvatten om in de toekomst goede ondernemers te worden. We hopen ook dat het hen de kennis biedt om een weloverwogen beslissing te nemen als ze na hun afstuderen een baan aangeboden krijgen.

LEES OOK: Studeren en ondernemen: deze studenten doen het

Studeren en ondernemen

De belangrijkste reden waarom praktische ondernemerschapsprogramma's nodig zijn, is dat de huidige economie vraagt om ondernemende werknemers en innovatieve ondernemers. De focus ligt op het ontdekken van je talenten en het creëren van kansen om ze op een innovatieve en waardevolle manier in te zetten. Een ondernemersmentaliteit geeft studenten met een eigen bedrijf een voorsprong op de arbeidsmarkt. Uit een onderzoek naar de effecten van het Jong Ondernemen-programma blijkt dat ex-deelnemers twee keer zo snel een baan vinden. Ook zijn ze minder snel werkloos, hebben ze vaker een managementpositie en zijn ze meer betrokken bij het opzetten en managen van nieuwe initiatieven.

Bovendien wijzen alumni erop dat het programma hun vaardigheden heeft uitgebreid en verbeterd. Zo zeggen ze creatiever te zijn, is hun besluitvorming beter, hebben ze meer vertrouwen, lossen ze problemen sneller op en is hun financieel bewustzijn gegroeid. Met andere woorden: studeren en ondernemen is een waardevolle en vruchtbare combinatie om studenten voor te bereiden op een veranderende arbeidsmarkt.

Bedankt, Marco Nobel, voor het bovenstaande artikel. Nieuwsgierig over de programma’s van Jong Ondernemen of wil je je opgeven voor de Student Company of the Year wedstrijd in 2019? Lees hier meer.