O.a. Amazon en Booking.com richten eerste mondiale coalitie op

O.a. Amazon en Booking.com richten eerste mondiale coalitie op

Redactie Baaz

Amazon, Booking.com, Expedia Group, Glassdoor, Tripadvisor en Trustpilot hebben de handen ineengeslagen en zijn de ‘Coalition for Trusted Reviews’ gestart. De mondiale samenwerking tussen de bedrijven uit verschillende sectoren zet zich in voor het beschermen van toegang tot betrouwbare consumentenreviews. Samen zullen ze de beste manier voor zowel het hosten van online recensies definiëren, alsook de methodes om valse reviews op te sporen, met als doel valse reviews bij de bron te stoppen.

Dharmesh Mehta, Vice President Worldwide Selling Partner Services bij Amazon: “Klantenreviews zijn een belangrijk onderdeel van de online winkelervaring en het doel van deze coalitie is om ervoor te zorgen dat elke review de werkelijke ervaring van een klant weerspiegelt. Amazon bestrijdt reeds op krachtige wijze bemiddelaars van neprecensies om onze klanten en verkooppartners te beschermen. De praktijken van dit soort bureaus zijn een wereldwijd probleem en treffen diverse sectoren. Door meer samen te werken en informatie te delen met elkaar, met inbegrip van informatie over hoe zij te werk gaan, kunnen we hun frauduleuze reviewactiviteiten effectiever bestrijden, andere bedriegers afschrikken en zo meer consumenten beschermen.”


De bedrijven kwamen een jaar geleden voor het eerst samen in San Francisco, tijdens de allereerste ‘Fake Reviews Conference’, georganiseerd door Tripadvisor. Tijdens deze bijeenkomst kregen de deelnemers uitleg van diverse experts over de uitdagingen en mogelijke oplossingen rondom neprecensies. Dit leidde tot de vorming van een officiële coalitie die zich richt op publieksvoorlichting en voortdurende informatie-uitwisseling tussen de leden, om zo reviewfraude te verminderen.

De groep is overeengekomen om zich op verschillende belangrijke gebieden in te zetten om consumenten en partners te beschermen tegen neprecensies en ervoor te zorgen dat het publiek niet wordt misleid door frauduleuze inhoud, waaronder:

 

  • Sectorovereenstemming. Het ontwikkelen van gemeenschappelijke normen en definities die door alle branches kunnen worden gebruikt om te bepalen wat een neprecensie is en andere termen en criteria voor het modereren van reviewcontent.
  • Beste praktijkvoorbeelden. Het delen en vaststellen van ‘best practices’ voor het hosten van online reviews en het delen van informatie over bijgewerkte processen van contentmoderatie en methoden voor het opsporen van nepbeoordelingen.
  • Informatiedeling. Het delen van informatie over hoe frauduleuze partijen te werk gaan, zoals het genereren en verkopen van neprecensies aan bedrijven die hun reputatie op een oneerlijke en ongepaste manier willen verbeteren.
  • Belangenbehartiging. Samenwerken met academici en beleidsmakers om het belang van eerlijke reviews voor consumenten te behartigen en de inspanningen van de branche te ondersteunen, om te voorkomen dat neprecensies worden gepubliceerd.

De coalitie is vastbesloten om de hoogste standaard op het gebied van integriteit, transparantie en verantwoordelijkheid te handhaven. Door middel van samenwerkingsinitiatieven willen ze nieuwe richtlijnen opstellen voor het waarborgen van de authenticiteit van reviews, waarop consumenten wereldwijd kunnen vertrouwen.

De leden van de coalitie zullen elkaar opnieuw ontmoeten in Brussel op 5 en 6 december tijdens de tweede ‘Fake Reviews Conference’, georganiseerd door Amazon.

Booking.com

“Met meer dan 292 miljoen geverifieerde reviews van echte klanten op ons platform, investeren we actief in het waarborgen van de betrouwbaarheid van ons programma, zowel voor reizigers als voor onze partners.” zegt Spencer Mott, Chief Security Officer bij Booking.com. “Van fraudedetectiemodellen op basis van machine learning tot op maat gemaakte tools voor onze teams van ervaren moderators, we zijn voortdurend bezig met het verbeteren van onze inspanningen, onder andere door samen te werken met deze coalitie van gelijkgestemde platforms. Samen kunnen we best practices onderzoeken en van elkaar leren, waardoor het bewustzijn in de hele branche toeneemt ten gunste van een breed scala aan consumenten en bedrijven.”

Expedia Groep

“Authentieke beoordelingen zijn cruciaal voor reizigers bij het boeken van accommodaties, bestemmingen en ervaringen,” zegt CJ Allen, Vice President Marketplace Experience & Trust, Expedia Group. “We gebruiken technologie niet alleen om frauduleuze berichten te detecteren, maar ook om het een menselijk tintje te geven, waardoor de eerlijkheid en transparantie van beoordelingen verder worden gevalideerd. Expedia Group is er trots op deel te nemen aan deze coalitie om de valsspelers, die een directe bedreiging vormen voor het meest waardevolle bezit van onze sector: vertrouwen, te bestrijden.”

Glassdoor

“Werkzoekenden vertrouwen op de integriteit en authenticiteit van anonieme reviews en beoordelingen op Glassdoor, om met het volste vertrouwen beslissingen te nemen over jobs en bedrijven om voor te werken,” zegt Cara Barry, Glassdoor Director of Content and Community. “Het moderatieteam van Glassdoor is voortdurend bezig met het ontwikkelen van onze technologische en menselijke beoordelingsprocessen op meerdere niveaus om neprecensies op ons platform te voorkomen, maar we erkennen dat we onze methodes moeten blijven innoveren. We kijken uit naar een nauwere samenwerking met onze industriepartners om nieuwe kaders te creëren om valse reviews te beperken en het vertrouwen in de content op Glassdoor en elders online te behouden.”

Tripadvisor

“Het vertrouwen dat consumenten en partners hebben in onze platformen en bedrijven is een topprioriteit voor de leden van deze coalitie, om samen te werken in de strijd tegen valse reviews op het internet. Om de geloofwaardigheid en authenticiteit van beoordelingen op onze platforms te versterken, willen we het steeds moeilijker maken voor frauduleuze partijen die onze klanten proberen te misleiden,” zegt Becky Foley, Vice President Trust & Safety bij Tripadvisor, Inc. “Het bestrijden van frauduleuze bureaus, met name degenen die valse beoordelingen proberen te verkopen aan bedrijven die hun online reputatie willen verbeteren, zal een belangrijk speerpunt zijn. Dit soort bedrijven opereren vaak buiten jurisdicties, in een gebied zonder wettelijke kaders om frauduleuze activiteiten te stoppen, waardoor een krachtige samenwerking nog belangrijker wordt.”

Trustpilot

“Vertrouwen staat centraal bij elke beslissing die consumenten, zeker online, nemen om producten en diensten te kopen. Reviews dragen bij aan dat vertrouwen, waardoor het noodzakelijk is dat consumenten kunnen vertrouwen op de recensies van anderen die ze lezen en weten dat deze echt en authentiek zijn,” aldus Carolyn Jameson, Chief Trust and Consumer Officer bij Trustpilot. “Bij Trustpilot zijn we altijd aan het innoveren en zoeken we naar verschillende manieren om op te treden tegen verkopers van nepreviews en bedrijven die proberen de feedback die over hen wordt geschreven te manipuleren. Meer samenwerking en het delen van ideeën via de Coalition for Trusted Reviews, zal beslist een grote stimulans zijn in de wereldwijde strijd tegen fraude en misleiding, omdat we degenen die het vertrouwen online proberen te ondermijnen, samen bestrijden.”

Ook interessant:

Lees hier: Zyxel Networks introduceert high-performance firewall

Lees hier: Nextens eerste partij die digitale aangifte dividendbelasting ondersteunt

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie