Zomerse gladheid: een half miljoen auto’s is een gevaar op de weg
Bij tropische temperaturen rijdt nog altijd bijna een half miljoen auto’s in Nederland op... winterbanden. Dat blijkt uit een nieuwe steekproef van bandenplatform BetterTires. Levensgevaarlijk, zeggen experts. “Het rubber gedraagt zich als kauwgom op asfalt”, waarschuwt oprichter Neal Oddens. “Je remweg kan met tien meter toenemen.”
Waarom winterbanden en zomerhitte niet samengaan
BetterTires onderzocht 300 auto’s in de provincie Utrecht. Van alle voertuigen stond 5% nog altijd op winterrubber. Omgerekend naar het nationale wagenpark zijn dat zo’n 479.000 auto’s. In 2023 lag het percentage nog hoger: toen reed zelfs 7,8% op winterbanden, goed voor 730.000 voertuigen.
Oddens slaat alarm: “Een winterband is gemaakt voor kou. In de zomer wordt het rubber zo zacht dat je bij 100 kilometer per uur tot een volleybalveld extra nodig hebt om tot stilstand te komen.”
Schokkend verschil in remweg
Veel automobilisten schuiven de bandenwissel voor zich uit. Uit gemak, of met het idee dat de zomer zo weer voorbij is. Maar bij winterbanden is die 'zomer' een stuk langer dan veel mensen denken.
Winterbanden functioneren optimaal onder de 7 graden. Zodra de temperatuur daarboven komt – en dat gebeurt in Nederland vaak al vanaf maart tot ver in oktober – neemt de grip af.
En dat verschil kan fataal zijn. Bij 100 km/u stopt een goede zomerband na gemiddeld 34 meter. Een all-seasonband doet er bijna 37 meter over. Een winterband pas na 41 tot 44 meter. “Als een auto met zomerbanden nét op tijd stilstaat, dan rijdt een auto op winterbanden op dat moment vaak nog 35 km/u. Dat verschil kan het verschil zijn tussen net niks… of toch een flinke aanrijding.” zegt Oddens.
Minder controle in kritieke situaties
Het risico zit niet alleen in de langere remweg. Winterbanden reageren bij hoge temperaturen ook minder voorspelbaar, vooral bij plotselinge uitwijkmanoeuvres of harde remacties. Oddens: “Het voelt alsof je auto zwaarder en log wordt. Niet wat je wilt als je in een split-second moet reageren.”
En dan wordt het winter...
Het laatste onderschatte gevaar: doorrijden in de zomer tast ook de prestaties van je winterbanden in de winter aan. Tegen de tijd dat het écht koud wordt, is het profiel meer versleten waardoor je minder grip hebt op sneeuw of ijs. Je levert dus niet alleen in op veiligheid in augustus, maar óók in januari.
Naast minder veiligheid, ook fors meer kosten
Veel automobilisten stellen de bandenwissel uit – soms uit gemak, soms met het idee dat het nog wel even kan of geld bespaart. “We horen vaak: ik rij nog wel even door, het is zo weer herfst,” zegt Neal Oddens van BetterTires. “Maar dat blijkt in de praktijk duurder uit te pakken dan gedacht.” Winterbanden zijn ontworpen voor koude omstandigheden. Zodra de temperatuur stijgt, wordt het rubber zachter en neemt de slijtage toe – bij zomerse hitte kan dat oplopen tot wel 50 procent.
Zomerbanden daarentegen, zijn gemaakt om beter bestand te zijn tegen warmte, en slijten bij hogere temperaturen juist aanzienlijk minder snel.
BetterTires becijferde op basis van praktijkdata dat automobilisten door de extra slijtage en het hogere brandstofverbruik gemiddeld € 96 per jaar kwijt zijn aan het doorrijden op winterbanden.
Vierseizoenenband wondermiddel of niet?
Moderne all-season banden worden steeds beter, maar ze blijven een compromis: ze halen in de zomer niet het prestatieniveau van een goede zomerband, en in de winter blijven ze achter bij echte winterbanden.
De ANWB bestempelde 8 van de 16 geteste modellen als “onvoldoende” of “slecht” vanwege de lange remweg. “Een compromisband is niet automatisch een veilige keuze,” waarschuwt Oddens. “Kijk dus goed wat je koopt.”
Denk je dat het nu geen zin meer heeft om nog te wisselen? “Zomerbanden presteren doorgaans tot ver in oktober beter dan winterbanden. Wie nu overstapt, rijdt dus nog maandenlang veiliger, zuiniger en met meer grip” – aldus BetterTires.
Wat kun je nú doen?
- Check je banden: zie je ‘M+S’, ‘Snow’, ‘Ice’ of een sneeuwvlokje op de zijkant van je band? Dat kan wijzen op een winter- of all-seasonband. Twijfel je of je nog op echt winterrubber rijdt? Zoek dan het bandenmodel online op – zo weet je binnen een minuut of het een winterband of all-seasonband is.
- Wissel op tijd: zomerbanden van april tot en met oktober, winterbanden van november tot en met maart.
- Controleer je bandenspanning: minstens één keer per maand, zeker bij warm weer.
- Let op het label: kies bij voorkeur voor banden met klasse B of A op nat wegdek.