Visa ziet groeiend gebruik van digitale betalingen in Nederland
Visa, wereldwijd leider in het betalingsverkeer, ziet in Nederland nog steeds een sterke vraag naar zijn digitale betaaloplossingen. In het fiscale jaar 2024 steeg het aantal Nederlandse Visa-betaaltransacties met 17% ten opzichte van voorgaand jaar en steeg het betaalvolume met 18%. Sinds eind 2021 is het aantal transacties bijna verdrievoudigd en het volume ruim verdubbeld. Het aantal uitgegeven Visa-kaarten in Nederland is het afgelopen jaar met 23% gegroeid.
Innovatie versnelt mobiele en digitale groei
De manier waarop Nederlandse consumenten betalen blijft zich snel ontwikkelen. Het gebruik van mobiele telefoons voor betalen is sinds 2022 met 54% toegenomen. Voor een kwart van de Nederlandse consumenten is de smartphone inmiddels het favoriete betaalmiddel. Ook bij online aankopen speelt mobiel betalen een grote rol: 75% heeft weleens een aankoop gedaan via een smartphone of tablet, blijkt uit Visa’s onderzoek.
Visa ondersteunt deze verschuiving met veilige, gebruiksvriendelijke betaaloplossingen zoals Click to Pay, waarmee consumenten na eenmalige registratie eenvoudig online betalen zonder telkens hun kaartgegevens in te voeren. Kunstmatige intelligentie (AI) luidt een nieuw tijdperk in voor de manier waarop we kopen en verkopen. Visa zet haar wereldwijde netwerk en expertise in om vertrouwen en veiligheid te brengen in AI-gedreven commerce. Met Visa Intelligent Commerce kunnen AI-assistenten nu niet alleen zoeken, maar ook aankopen doen namens consumenten. Gebruikers stellen hun voorkeuren in en Visa’s technologie helpt bij de rest. De dienst zal naar verwachting later in 2025 uitbreiden naar Europa.
Visa’s fraudepercentage in Nederland historisch laag
Eén op de drie Nederlandse online shoppers (31%) is weleens slachtoffer geweest van e-commercefraude, blijkt uit onderzoek van Visa. Ondanks toenemende cyberdreigingen en nieuwe vormen van digitale fraude, houdt Visa het fraudecijfer in Nederland historisch laag. Sinds 2020 is het fraudepercentage bij Visa met 60% gedaald. Dit laat zien welke waarde Visa biedt aan consumenten en retailers in Nederland. Tokenisatie speelt hierbij een belangrijke rol: met deze technologie worden kaartgegevens vervangen door unieke digitale ‘tokens’. Dit verkleint de kans op misbruik van kaartgegevens, omdat er tijdens de betaling geen daadwerkelijk kaartnummer wordt gedeeld.
Visa wil real-time betalingen in Nederland beschermen tegen fraude
Voortbouwend op haar succes in het beschermen van kaartbetalingen, wil Visa nu ook banken in Nederland effectief ondersteunen bij het beschermen tegen fraude met realtime betalingen. Tot 2026 maakt Visa haar AI-gebaseerde fraudepreventie beschikbaar voor Nederlandse real-time overboekingen van rekening tot rekening (Instant A2A Payments). Het potentieel van Visa’s technologie voor het beschermen van onmiddellijke overschrijvingen werd vorig jaar aangetoond door een pilot in het Verenigd Koninkrijk: Visa identificeerde 54% van de frauduleuze transacties nadat deze al door de strenge fraudedetectiesystemen van banken waren gegaan.
“Fraude is overal en kent helaas geen grenzen”, zegt Jos van de Kerkhof, Country Manager Nederland bij Visa. “Of je nu winkelt bij een internationale retailer of een Nederlandse webshop, iedereen kan een doelwit zijn. Het is belangrijker dan ooit om te kiezen voor een betaalmethode met sterke fraudebescherming. Dankzij betwistingsrechten en Visa’s Zero Liability-beleid zijn consumenten beschermd en kunnen zij frauduleuze betalingen laten terugdraaien.”
“Nederland is een belangrijke markt voor Visa”, voegt Jos toe. “De groei van Visa in Nederland is het resultaat van nauwe samenwerking met banken, fintechs en retailers. We blijven investeren in innovaties die betalen makkelijker, sneller en veiliger maken – voor zowel de consumenten en bedrijven van nu én de toekomst. Met de opkomst van AI-gedreven commerce bereiden we ons voor op een wereld waarin vertrouwde AI-assistenten zullen zoeken, vergelijken en zelfs aankopen zullen doen namens consumenten. Samen met onze partners bouwen we aan die toekomst.”