AI op de werkvloer: ben jij al voorbereid?
AI helpt organisaties onder andere bij procesverbetering, flexibiliteit en het beter inspelen op de behoeften van klanten en stakeholders. Het lijkt dan ook een droom voor iedere organisatie, maar te weinig bedrijven staan nog stil bij de impact die AI heeft op de day-to-day business. De inzet van AI kan namelijk zijn weerslag hebben op medewerkers, cultuur en de vaardigheden die op de werkvloer nodig zijn.
Tekst: Claus Jepsen, chief product en technology officer bij Unit4
Zo zijn medewerkers bang hun baan te verliezen, terwijl een gebrek aan training kan leiden tot inefficiëntie. In deze blog neemt ik je mee in hoe jij jouw organisatie het beste voorbereidt op een werkvloer met AI, net zoals wij al eerder in ons rapport met IDC deden.
Een heldere blik op het doel
Voor een succesvolle inzet van AI is het cruciaal dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Bedenk dan ook waar AI de grootste impact in jouw organisatie kan maken. Gaat het bijvoorbeeld om het vrijmaken van tijd voor jouw medewerkers, het opvoeren van de productiviteit of het behalen van concurrentievoordeel? Wanneer je het doel hebt bepaald is het belangrijk om jouw medewerkers daarin mee te nemen. Betrek hen actief bij het proces en zorg voor voldoende training, zodat zij goed voorbereid zijn om effectief met AI te werken.
Een blik op de mensen
Het is daarbij belangrijk dat je de medewerkers duidelijk maakt dat AI wordt ingezet om hun vaardigheden te versterken in plaats van te vervangen. Blijf deze boodschap regelmatig communiceren. Daarnaast is het cruciaal om medewerkers goed te informeren over hoe de implementatie van AI verloopt en welke successen dit oplevert. Zo weten zij altijd waar de organisatie zich in het proces bevindt en wat daarin van hen wordt verwacht.
Een blik op vaardigheden
Zoals al eerder benoemd zorgt AI er ook voor dat medewerkers nieuwe skills moeten ontwikkelen. Momenteel worden veel AI-tools ingezet als assistent, wat betekent dat medewerkers moeten weten hoe zij de AI-tools het best kunnen prompten. In de toekomst zal AI echter veel meer zij aan zij met mensen werken en een adviserende rol innemen. Dan moeten werkgevers hun medewerkers trainen in het beheren van databronnen en in het inzetten van hun analytische vaardigheden. Wacht daarom niet tot het moment dat de skills onmisbaar zijn, maar begin tijdig met het trainen en voorbereiden van je medewerkers.
Een blik op lange termijn
Als laatste is het belangrijk om AI niet te beschouwen als een technologie die je eenmalig implementeert om op korte termijn van de voordelen te kunnen genieten. Zie het meer als een structurele en strategische verandering binnen jouw bedrijfsvoering, waarbij de echte impact op lange termijn zichtbaar wordt. Om die impact te maken, zijn een juiste planning en gedegen implementatie hierbij onmisbaar.
AI, overal
AI zal onze manier van werken ingrijpend veranderen en met de juiste aanpak is dat alleen maar positief. Dit betekent dat managers en werkgevers zich niet moeten laten verblinden door de mogelijkheden van AI, maar ook realistisch moeten omgaan met de praktische impact op hun personeelsbestand en bedrijfsvoering. Door bewust met AI om te gaan, positioneer je jezelf als een verantwoordelijke gebruiker én als betrokken werkgever. Zo ben je klaar voor een toekomst waarin AI een plek heeft op de werkvloer.