Nieuwe tool helpt ondernemers scoren in ChatGPT
Steeds meer consumenten stellen hun zoekvragen rechtstreeks aan AI-chatbots zoals ChatGPT, in plaats van aan traditionele zoekmachines zoals Google. De AI-gegenereerde antwoorden bevatten daarbij directe links naar specifieke websites. Dit is een mooie kans voor ondernemers die afhankelijk zijn van Google-verkeer voor hun omzet. Marketing Madheads heeft nu als eerste Nederlandse partij een oplossing ontwikkeld waarmee ondernemers ook kunnen scoren in ChatGPT-resultaten.
Steeds minder mensen gebruiken nog traditionele zoekmachines. Naar verwachting neemt in 2026 het aantal mensen die Google gebruiken af met 25%, volgens onderzoek van instituut Gartner. Duizenden ondernemers en vooral kleine ondernemers die afhankelijk zijn van Google-verkeer zijn hiervan de dupe. Hierdoor missen bedrijven waardevolle naamsbekendheid en websiteverkeer. “We spreken dagelijks ondernemers die bang zijn dat ze hun websitebezoekers gaan verliezen”, zegt Erik Hermeler, oprichter van online marketingbureau eRocket. “Ze vragen hoe ze genoemd kunnen worden als bron in AI-tools zoals ChatGPT, maar dit was tot nu toe onontgonnen gebied.”
Nederlandse doorbraak in AI-optimalisatie
Marketing Madheads heeft als eerste Nederlandse partij een oplossing ontwikkeld waarmee ondernemers kunnen scoren in ChatGPT-resultaten. Het bedrijf heeft een tool en cursus gelanceerd waarmee ondernemers binnen vijf dagen hun zichtbaarheid in AI-chatbots kunnen verbeteren. “Dit is een compleet nieuw speelveld”, verklaart Wouter Swagemakers, medeoprichter van Marketing Madheads en SEO-expert. “We moesten from scratch uitzoeken welke zoekopdrachten mensen in ChatGPT gebruiken, en hoe we ervoor konden zorgen dat bedrijven genoemd werden in die resultaten.”
Technische doorbraak onthult AI-werkwijze
De onderliggende technologie werd ontwikkeld door Bas van Steen, medeoprichter en hoofd IT van Marketing Madheads. Hij ontdekte dat AI-platforms ingevoerde vragen (prompts) vertalen naar traditionele zoekopdrachten in Google en Bing. “ChatGPT en Google Overview halen hun informatie uit zoekopdrachten die ze zelf uitvoeren in traditionele zoekmachines. Ze gaan als het ware voor ons op zoek.”, legt Van Steen uit. “Door websites strategisch vorm te geven, kunnen we ervoor zorgen dat ze precies de informatie aanleveren waar AI-tools naar zoeken.” Deze aanpak levert opmerkelijke resultaten op. Marketing Madheads slaagde erin zelfs te scoren op compleet ongerelateerde zoektermen zoals 'wat is het recept van cola?' en 'wat doet een ademcoach?'.
Bewezen resultaten in pilotfase
Een testfase met 100 ondernemers heeft aangetoond dat de methode breed toepasbaar is. Van de eerste groep van 20 deelnemers werden 18 ondernemers binnen een week genoemd in ChatGPT-resultaten. “Dit is een ongekend snel resultaat”, aldus Swagemakers. “Het toont aan dat hier enorme kansen liggen voor ondernemers die vooruit willen lopen op deze ontwikkeling.” Stefan Picavet van Marketing Madheads vult aan: “Wij leiden ondernemers op in betere vindbaarheid. Recent vroeg een ondernemer nog of zijn Google-investeringen weggegooid geld waren. Met deze nieuwe tool kunnen ondernemers zich voorbereiden op de toekomst van online zoeken.”