Nieuwe rijhulpsystemen voor Opel Corsa: veiliger en ontspannen rijden

Nieuwe rijhulpsystemen voor Opel Corsa: veiliger en ontspannen rijden

Redactie Baaz

De nieuwe Opel Corsa is leverbaar met tal van geavanceerde technologieën en rijhulpsystemen, die vooral bekend zijn bij berijders van auto’s uit hogere segmenten. De adaptieve, niet-verblindende IntelliLux LED® Matrix-verlichting die Opel in 2019 met de Corsa in het compacte segment introduceerde, werkt nu nog beter en nauwkeuriger dankzij veertien individuele LED-elementen (zeven per koplamp). Daarnaast maken op camera en radar gebaseerde rijhulpsystemen het rijden veiliger en meer ontspannen.

Intelli-Lux LED® Matrix-verlichting

Sinds 2019 laat de adaptieve en niet-verblindende IntelliLux-LED® Matrix-verlichting in de Corsa zien hoe Opel innovaties ook in het compacte segment beschikbaar maakt. De ingenieurs van het merk werken voortdurend aan nieuwe ontwikkelingen en berijders van de nieuwe Opel Corsa profiteren daar optimaal van. Veertien individueel regelbare LED-elementen bieden een bijzonder helder zicht met een lichtbundel die andere weggebruikers nu nog preciezer dan voorheen ‘uitspaart’.

Buiten stedelijk gebied schakelen de matrixkoplampen automatisch over naar grootlicht. Een hoge-resolutiecamera aan de voorzijde van de auto stuurt de LED-elementen aan, zodat de lichtbundel zich continu aan het verkeer en de omgeving aanpast. Het systeem houdt voor- en tegenliggers eenvoudigweg uit de lichtbundel. Daardoor verblindt de verlichting geen andere bestuurders, terwijl de bestuurder van de Corsa wel optimaal zicht heeft in het donker en daarmee sneller kan reageren en meer ontspannen kan rijden in donkere omstandigheden.

Camera en radar: geavanceerde rijhulpsystemen

De talrijke geavanceerde rijhulpsystemen in de Opel Corsa die veiliger en meer ontspannen rijden mogelijk maken, zijn gebaseerd op camera- en radartechnologie. Uitgebreid verkeersbordherkenningssysteem herkent borden voor snelheidsbeperkingen en andere weginformatie. Die worden vervolgens weergegeven in het Driver Info Centre. Active Lane Positioning in combinatie met Adaptive Cruise Control houdt de auto precies in het midden van de rijstrook, terwijl de bestuurder alleen het stuur lichtjes hoeft vast te houden. Side Blind Spot Alert maakt gebruik van ultrasone sensoren in de voor- en achterbumper en waarschuwt de bestuurder voor bewegende objecten in de dode hoeken naast en achter de Corsa. In de buitenspiegel aan de kant waarvoor het systeem een waarschuwing geeft, licht dan een waarschuwingssymbool op.

Met behulp van de camera aan de voorzijde en radarsensoren past de Adaptive Cruise Control automatisch de afstand tussen de Corsa en zijn voorligger aan. Door af te remmen of juist te versnellen, handhaaft het systeem de door de bestuurder gekozen afstand. Als de voorligger vertraagt, doet de Corsa hetzelfde – versies met automatische transmissie en elektrische aandrijving vertragen zo nodig zelfs tot stilstand. Als de voorligger weer versnelt, doet de Corsa dat ook, tot aan de door de bestuurder ingestelde snelheid. Daarbij houdt de auto automatisch de ingestelde afstand aan.

Opel voorziet de Corsa ook van Forward Collision Alert met Automatic Emergency Braking en Pedestrian Detection – automatische noodremassistentie op basis van camera en radar. Het op input van de camera gebaseerde systeem werkt bij snelheden van 5 tot 85 km/u. Als de Corsa een voorligger of voetganger te snel nadert, laat het systeem een waarschuwingssignaal horen en verschijnt een bericht op het Driver Info Centre. Als een botsing dreigt, staat het remsysteem op scherp en voert het indien nodig een noodingreep uit om een ongeval te (helpen) voorkomen.

Vermoeidheidsdetectie signaleert tekenen van verminderde alertheid van de bestuurder door het stuurgedrag en de duur van de rit te monitoren. Het systeem adviseert de bestuurder via optische en geluidssignalen (drie niveaus) om een pauze te nemen. De mate van vermoeidheid is duidelijk afleesbaar in een balk in het digitale instrumentarium.

De Opel Corsa helpt de bestuurder op diverse manieren bij het in- en uitparkeren:

Parkeersensoren (standaard aan de achterzijde) meet de afstand tot eventuele obstakels en geeft een audiovisuele waarschuwing als een botsing dreigt.

De achteruitrijcamera met hoge resolutie: biedt tijdens parkeren 180 graden zicht achter de auto, zodat de bestuurder het verkeer van links en rechts kan zien naderen.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie