NIEUWE PEUGEOT 308 EN 308 SW: DE KRACHT VAN VERLICHTING.

Redactie Baaz

Van de PEUGEOT Type 1 in 1889 tot de introductie van de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW: de verlichting van de modellen van het merk was altijd in beweging op het gebied van technologie, functionaliteit en design.

Koplampen en achterlichten zijn bepalend geworden voor de modellen. Ze belichamen het idee dat technologie ten dienste staat van design en andersom. De lichtunits zijn in de eerste plaats veiligheidsuitrusting (verlichten, signaleren), maar zijn ook essentieel geworden voor het versterken van de identiteit van PEUGEOT. Ze maken de modellen direct herkenbaar.

De introductie van LED-technologie in 2012 heeft de eigenschappen en vorm van de koplampen volledig veranderd. Dankzij de hoge lichtopbrengst en compacte afmetingen bieden de LED’s meer ontwerpvrijheid. De beperkingen op gebied van vorm en afmetingen van eerdere technologieën (halogeen en xenon) zijn komen te vervallen. Het is nu letterlijk mogelijk om met licht te spelen.

Het licht dat LED uitstraalt, ziet er wit uit, net als bij xenon-koplampen. Eigenlijk is het LED-licht blauw. Het licht gaat door een laag fosfor, dat een groot deel van het blauwe spectrum filtert en het LED-licht zo zijn speciale witte kleur geeft.

Daarnaast gaat LED-verlichting 10 tot 15 keer langer mee dan halogeen en heeft LED een laag energieverbruik. Dat draagt verder bij aan het verlagen van de CO2-emissie van de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW.

Altijd LED-technologie

De nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW zijn voorzien van de karakteristieke lichtsignatuur van het merk. Alle uitrustingsniveaus maken gebruik van LED-technologie.

De GT/GT Pack uitvoeringen hebben adaptieve full-LED-koplampen met matrixtechnologie, PEUGEOT Matrix LED Technology genaamd. Deze koplampen bestaan uit drie elementen:

  • De dagrijverlichting bestaande uit de hoektandvormige LED-lichtsignatuur, die in 2018 met de nieuwe 508 werd geïntroduceerd.
  • Het dimlicht bestaat uit vier LED’s die samen een krachtige lichtstraal vormen.
  • Het grootlicht bestaat uit een matrixmodule met twintig LED’s, die een aanvulling vormt op de lichtstraal van het dimlicht. Hier komt ook de adaptieve functie van het systeem bij kijken, aangezien deze twintig modules individueel in en uit kunnen schakelen. Zo wordt de lichtstraal continu aangepast aan de omstandigheden.

Grootlicht zonder verblinding

De camera bovenaan de voorruit analyseert de omgeving om de verlichting en past de intensiteit van de LED’s in de matrix aan de omstandigheden aan voor optimale verlichting. Ook kan het grootlicht op deze manier altijd aan blijven, zonder andere weggebruiker te verblinden.

Bij het naderen van een voertuig (inhalen of volgen) in het donker, analyseren de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW de voortgang daarvan. De grootlichtsegmenten worden rond de gedetecteerde auto uitgeschakeld en creëren zo een ‘schaduwtunnel’. Zo wordt de bestuurder van de andere auto niet verblind, terwijl de omgeving helder verlicht blijft.

Behalve voor optimale verlichting zonder verblinding, zorgt de PEUGEOT Matrix LED Technologie van de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW er ook voor dat automatisch wordt gewisseld tussen de verschillende lichtfuncties, afhankelijk van de omstandigheden.

Stadsmodus: bij snelheden van 0 tot 50 km/u wordt het dimlicht ingeschakeld.

Grootlichtmodus: bij snelheden tussen 50 en 110 km/u schakelen de koplampen over naar grootlicht. Daarmee bieden ze hun volledige verlichtingspotentieel.

Snelwegmodus: wanneer langer dan 5 seconden sneller wordt gereden dan 110 km/u, veranderen de PEUGEOT Matrix LED Technology-koplampen de schijnhoek van het grootlicht met +0,4% om de weg zo over een grotere afstand te verlichten – uiteraard nog steeds zonder andere weggebruikers te verblinden. Wanneer de auto langer dan 5 seconden langzamer rijdt dan 90 km/h neemt de lichtstraal weer de oorspronkelijke schijnhoek aan.

Direct herkenbaar

De drie kenmerkende klauwen leggen een verbinding tussen de PEUGEOT Matrix LED-koplampen en de full-LED-achterlichten van de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW. Ze zijn een integraal onderdeel van het design van de achterzijde en zorgen ervoor dat de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW vanaf de eerste blik herkenbaar zijn, zowel van voren als van achteren bekeken.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie