Nederlandse automobilist wil betaalbare en duurzame mobiliteit van het kabinet

Nederlandse automobilist wil betaalbare en duurzame mobiliteit van het kabinet

Redactie Baaz

Met het oog op de naderende verkiezingen heeft AutoScout24 onderzocht welke thema's hoge prioriteit hebben onder Nederlandse automobilisten. Het Europese online autoplatform voor nieuwe en tweedehandsauto’s deed onderzoek* naar de verwachtingen van Nederlanders met betrekking tot mobiliteit, kosten en duurzaamheid. Wat verwachten Nederlanders van het nieuwe kabinet? AutoScout24 zet de opvallendste bevindingen uit het onderzoek op een rij.

Nederlander zonder financiële steun niet over op elektrisch

De auto is en blijft onmisbaar voor de Nederlander, zo blijkt uit het onderzoek van AutoScout24. Maar liefst 85 procent kiest ervoor de auto niet te verkopen ondanks de gestegen kosten. De huidige inflatie zorgt er wel voor dat duurzaamheid op een lager pitje staat. 62 procent van de Nederlanders geeft aan dat duurzame investeringen, zoals elektrische auto's en zonnepanelen, hierdoor worden uitgesteld.

Wel overweegt bijna de helft van de Nederlanders (48%) de overstap naar een elektrische auto, maar enkel onder de voorwaarde dat de SEPP-subsidie blijft. 59 procent pleit dan ook voor blijvende investeringen in subsidies door het nieuwe kabinet. Uit het onderzoek blijkt wel dat de laadinfrastructuur dan zal moeten worden uitgebreid. Er luidt een stevige roep om meer laadpalen, zowel in Nederland (72%) als Europabreed (61%).

De benzineauto opgeven? Nog even niet zegt Nederland

Er wordt al jaren gesproken over verschillende maatregelen die het kabinet wil nemen om duurzame mobiliteit te stimuleren en de CO2-uitstoot te beperken. Het onderzoek toont echter aan dat een overgrote meerderheid (82%) tegen een verhoging van de belasting op benzine- en dieselauto’s is en 63 procent pleit voor het uitstellen van het verbod op de verkoop van fossiele auto’s vanaf 2035. Ook geeft ruim de helft van de Nederlanders (57%) aan tegen de invoering van rekeningrijden te zijn. En de maximale snelheid op snelwegen? Die mag volgens 54 procent wel weer omhoog naar 120 km/h. 

Dorianne Richelle, Country Manager bij AutoScout24, reflecteert op het onderzoek: Ons verkiezingsonderzoek schetst een terugkerend conflict tussen kosten en duurzaamheid waar Nederlanders tegenaan lopen. Om de klimaatdoelstellingen van 2050 te behalen zijn er nog flinke stappen te zetten, zeker in de overstap naar elektrisch rijden. De cijfers laten zien dat financiële prikkels cruciaal zijn om de overstap te stimuleren. Ook ligt er een forse uitdaging voor het kabinet om de Nederlandse automobilist mee te krijgen met andere besproken maatregelen, zoals rekeningrijden.”

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie