Minder taboes, meer speeltjes: omzet EasyToys blijft stijgen
Omzet stijging EasyToys

Minder taboes, meer speeltjes: omzet EasyToys blijft stijgen

Redactie Baaz

EasyToys, marktleider op het gebied van erotische producten, behaalde in 2022 een omzetstijging van tien procent ten opzichte van het jaar ervoor.

De omzet van moederbedrijf EQOM Group, waar onder andere ook Christine le Duc, het Duitse Kondomeriet en Amorelie onderdeel van uitmaken, bedroeg vorig jaar 182 miljoen euro.

Eric Idema, CEO van de EQOM Group: “Tijdens de pandemie waren er ongekende aankooppieken. We hadden niet verwacht dat te overtreffen, dus het is geweldig dat EasyToys ook ná corona zo is blijven groeien. Het bevestigt dat de interesse in sexual wellness blijft toenemen.”

Grootste deel omzet EQOM uit buitenland

Moederbedrijf EQOM Group haalt inmiddels zestig procent van zijn omzet uit het buitenland. EQOM Group is actief in acht landen. Onder meer in Groot-Brittannië, Duitsland, Polen, Italië, Spanje en Scandinavië. Vooruitkijkend ziet Idema dat er nog een deel van de markt open ligt: “We merken dat de taboes steeds minder worden. Mensen worden steeds opener en willen serieus investeren in een plezierig seksleven.”

Zeventig procent van de mensen die in 2022 erotische artikelen bij een van de merken van EQOM Group kochten, betrof nieuwe klanten. “Die nieuwe aanwas is voor ons als bedrijf natuurlijk geweldig”, aldus Idema. “Maar de bestaande klanten zijn ons duurzame kapitaal. Dat is ook de reden dat we altijd blijven inspelen op hun behoeften.”

EasyToys steeds meer in reguliere winkels

Een teken dat seksualiteit steeds meer uit de taboesfeer komt, is de beweging van webshop naar fysieke winkel die de afgelopen maanden tot stand kwam met verschillende retailers. EQOM Group ziet de trend van openheid namelijk niet alleen terug bij de consument, maar ook in de winkelstraat. Het e-concern bedient inmiddels een steeds groter deel van de offline markt met recente samenwerkingen met HEMA, Hunkemöller en Van der Valk Schiphol. Idema: “Wij zijn graag waar onze klanten zijn en daar verkopen wij onze toys. Of dit nu online is of bij de grote ketens in de stad of in het dorp.”

Het tegemoetkomen aan de klant en meebewegen met trends is tevens terug te zien in het assortiment van EasyToys. Consumenten vragen steeds meer om duurzame producten en dus lanceerde de webshop in 2022 het ecologische merk Gløv. De vibrators van gerecycled materiaal staan in het rijtje van de bestverkopende nieuwe producten. Een ander gewild en vernieuwend product maakt gebruik van artificial intelligence. De Autoblow A.I. + is een masturbator die de gebruiker kan bedienen met de app, met zijn stem of met de stem van de partner.

EQOM Group verwacht dat er in 2023 een groei wordt behaald van vijf tot tien procent. Wat betreft het buitenland ziet het bedrijf vooral kansen op de Franse en Britse markt en om verder te groeien in Polen, Spanje en Italië.
Easytoys

Over EQOM Group

De EQOM Group is een consortium van grote erotiekbedrijven dat producten levert aan zowel consumenten als winkels. Doel is om wereldwijd marktleider te worden op het gebied van sexual wellness. De EQOM Group is in 2021 ontstaan nadat erotiekgigant EDC Retail, Europees marktleider en onder andere bekend van dochteronderneming EasyToys.nl, was samengegaan met groothandel Eropartner Distribution, dat veel artikelen levert aan Duitsland en Scandinavië. In 2025 moet het bedrijf niet alleen Europees marktleider maar ook een wereldspeler zijn. Eric Idema, de oprichter van EasyToys, is tevens CEO van EQOM.

Voor meer informatie: EQOM Group

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie