Merendeel MKB'ers maatschappelijk betrokken

MKB
MVO
Bart Remmers
Een grote meerderheid van de Nederlandse MKB’ers toont actief zijn maatschappelijke betrokkenheid. Maar liefst 75 procent van de ondernemers draagt op verschillende wijzen een steentje bij aan de maatschappij.

Dat blijkt uit onderzoek van verzekeraar Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau GfK. De meeste MKB’ers tonen hun maatschappelijke betrokkenheid door stages of leer-/werkplekken te bieden aan jongeren (37 procent) of door mensen met een maatschappelijke achterstand bij hun onderneming te betrekken (26 procent).

Maatschappelijk actief

Andere manieren om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen doen bedrijven door schenkingen te doen of door het sponsoren van lokale initiatieven. Hierbij vindt 57 procent van de ondervraagde ondernemers het wel belangrijk dat het initiatief aansluit bij wat hij of zij zelf belangrijk acht in het leven. Aansluiting bij de onderneming wordt minder belangrijk geacht – dit is voor 26 procent de reden om dit te doen.

Of een ondernemer maatschappelijk betrokken is, hangt sterk af van de grootte van het bedrijf en varieert daarin van 64 procent voor de kleinere ondernemingen tot 86 procent voor de grotere ondernemingen.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart