Meerderheid bedrijfsleiders eist winstgevendheid IoT-project

Meerderheid bedrijfsleiders eist winstgevendheid IoT-project

Redactie Baaz
Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen van hun IoT-dienstaanbieder(s). 

IoT-partners

Volgens het onderzoek is IoT niet meer alleen iets voor ‘early adopters’. Maar liefst 73 procent van de ondervraagden geeft aan dat IoT-projecten inmiddels het punt van alleen testen en uitproberen, gepasseerd zijn. Bij meer dan de helft van de ondervraagden worden er zelfs al tastbare resultaten geleverd. De korte tijd die een IoT-project volgens het onderzoek krijgt om winstgevend te worden, laat zien dat er tegenwoordig geen ruimte meer is om alleen maar te experimenteren met IoT. 

Door de complexiteit van IoT, werken steeds meer bedrijven samen met IoT-partners/-dienstverleners. Uit het onderzoek blijkt echter dat er bij deze partijen nog volop ruimte is voor verbetering. Zo zegt bijna een kwart (24 procent) van de ondervraagden betere hulp te willen van zijn IoT-partner, 23 procent wil een nauwere samenwerking, 17 procent meer contractuele flexibiliteit en maar liefst een op de vijf wil lagere kosten. 

IoT-gebruik

Verder blijkt dat bedrijven om steeds meer redenen IoT inzetten. 47 procent van de ondervraagden geeft als belangrijkste reden het verbeteren van de gezondheid en veiligheid. Andere belangrijke redenen zijn: het verkleinen van beveiligingsrisico’s (47 procent), ontwikkelen van slimmere strategieën (47 procent) en beter onderhoud (46 procent). 

Opvallend genoeg ziet een kwart van de ondervraagden de mogelijkheid om premium prijzen te vragen voor belangrijke producten, data en/of diensten als het belangrijkste voordeel van IoT. Slechts 22 procent noemt de mogelijkheid om betere en meer gedifferentieerde diensten tegen lagere kosten te bieden, als het belangrijkste voordeel. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie