Instagram in lift omhoog

Marketeers opgelet: jongeren lijken Facebook zat te raken

Bart Remmers
Wie bereik je het best op welk social media-platform? En wanneer? Hoe populair zijn Facebook, Twitter en Snapchat en wat kan de marketeer met deze info?

De cijfers uit het onderzoek onder ruim 6.000 respondenten zullen voor velen niet heel opzienbarend zijn. Zo lijkt de discrepantie tussen jongere en oudere social media-gebruikers weer wat groter te worden in de platformen waar zij voor kiezen.

Zo verliest Facebook terrein onder jongeren tot 20 jaar, ook in het dagelijks gebruik. Newcom verwacht dat dit een trend is die zich zal voortzetten. Jongeren kiezen liever voor Instagram, Snapchat en YouTube, terwijl gebruikers van 20 jaar en ouder liever kiezen voor Facebook. Een van de redenen die jongeren geven is dat ze zich minder thuis voelen tussen de relatief oudere gebruikers van Facebook.

WhatsApp, Facebook en YouTube grootste platformen in Nederland

Ondanks dat jongeren kiezen voor andere platformen blijven Whatsapp en Facebook de grootste platformen in Nederland met respectievelijk 11,5 miljoen en 10,8 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 8 miljoen gebruikers.

Social media Nederland 2018
Bron: Newcom.nl

Gebruik WhatsApp en Instagram groeit

De platformen die sterke groei kennen binnen alle leeftijdscategorieën zijn WhatsApp en Instagram.  WhatsApp kent groei in gebruik onder 65+ers, terwijl het dagelijks gebruik van Instagram toeneemt binnen elke leeftijdscategorie maar het sterkst is onder de groep van 15- tot 19-jarigen. 50 procent van die groep geeft aan dagelijks Instagram te gebruiken.

Conclusies Nationale Social Media Onderzoek 2018

De conclusies die Newcom samenvattend geeft naar aanleiding van het onderzoek zijn als volgt:

  • WhatsApp is het grootste platform in 2018 onder Nederlanders, gevolgd door Facebook en YouTube.
  • Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2.1 miljoen dagelijks op het platform te vinden zijn.
  • Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar, ook in het dagelijks gebruik. We verwachten dat deze trend doorzet.
  • Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar.
  • Facebook heeft nog altijd een sterke positie in leeftijdscategorieën van 20 jaar en ouder.
  • Het gebruik van WhatsApp & Instagram groeit in bijna alle leeftijdscategorieën.
  • Het vertrouwen in social media is nog altijd beperkt, de zorgen om privacy blijven hoog.

Meer over het onderzoek vind je hier.

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart