Maak kennis met de nieuwe Ford Puma

Fenna Kiebert
De Ford Puma is terug in een compleet vernieuwde versie. Bijna twintig jaar na de lancering van de oer-Puma presenteert Ford een compleet nieuwe Puma: een compacte cross-over.

Compacte cross-overs zijn er al veel en Ford voegt er nog één aan toe. De volledig nieuwe Puma is er vooral voor de consument die lifestyle en sportiviteit hoger op de prioriteitenlijst hebben staan.

Uiterlijk Ford Puma

De nieuwe Ford Puma heeft uitgesproken wielkasten en achterop zien we niet alleen een dakspoiler, maar ook achterlichten die enigszins lijken op die van de Renault Clio. De daklijn loopt enigszins af om de sportieve kant van de auto te benadrukken, en dat is niet zonder reden. De Puma staat namelijk op een verlengde én verbrede versie van het B-platform, waarvan ook de dynamische Ford Fiesta gebruikmaakt. De Puma is 4,19 meter lang en is daarmee zo’n 14 centimeter langer dan de Fiesta. De wielbasis is met 2,59 meter zo’n 9 centimeter langer. De spoorbreedte is 1,56 meter. Naast het vernieuwde uiterlijk, is de Puma natuurlijk ook behoorlijk praktisch ingesteld.

LEES OOK: Auto verkopen? Dit zijn de mogelijkheden

Interieur Ford Puma

De achterklep kan zich openen met een schopbeweging onder de achterbumper. Dat is een bijzondere functie in dit segment. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om in de kleine cross-over op massagestoelen te zitten. De stoelen zijn zelfs leverbaar met eenvoudig afneembare stoelhoezen, waardoor ze gewassen kunnen worden. Er is ruimte voor maar liefst 456 liter in de Puma. Van die 456 liter zit wel 80 liter verstopt in een kunststof bak onder de laadvloer. Dat is handig voor bijvoorbeeld het vervoeren van zaken waar je de bekleding liever niet mee in aanraking laat komen. Wil je liever een reservewiel, dan kan dit ook, maar heb je een minder diepe bagagebak. 

1.0 Ecoboost-driecilinder

Ford kondigde eerder dit jaar al mild hybrid-versies aan van de Fiesta en Focus. Ook de nieuwe Ford Puma profiteert van die techniek. Op de motorenlijst komt namelijk een 1.0 EcoBoost-driecilinder te staan die samenwerkt met een starter-generator. De energie die normaal gesproken bij remmen verloren gaat, wordt opgeslagen in lithium-ionaccu. Hiermee wordt de energie vervolgens gebruikt tijdens bijvoorbeeld accelereren, wat zorgt voor minder verbruik.

Ford levert de Puma in ieder geval als luxueus aangeklede Titanium en als sportief versierde ST-Line.  De Puma wordt in het Roemeense Craiova gebouwd en is eind van het jaar te koop. Op prijzen en andere definitieve informatie voor de Nederlandse markt, zullen we nog even moeten wachten.

afbeelding van Fenna Kiebert

Fenna Kiebert | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fenna