Korting geven: heeft dat zin?

Korting geven: heeft dat zin?

Redactie Baaz

Korting geven is een mooie manier om je sales te boosten. Veel ondernemers doen het, en vaak kun je als kleinere ondernemer dan niet achterblijven. Logisch, want Nederlanders zijn gek op kortingen. Je krijgt misschien het idee dat je geen keuze hebt, maar dat heb je natuurlijk wel. Het klinkt paradoxaal dat je met korting geven winst kunt boeken. We leggen je graag uit hoe dat zit.

Is korting geven nodig?

Je vraagt je misschien af of je wel echt korting moet geven. Je hebt een bepaald doel voor omzet of winst, en vreest dat de kortingsactie dat doel kan schaden. Geen zorgen, een kortingsactie kan je juist dichter bij je doel brengen. Door met kortingscodes te adverteren, kun je nieuwe klanten bereiken op bijvoorbeeld sociale media.

Daarnaast helpt het om oude voorraad de deur uit te krijgen. Heb je producten liggen die eigenlijk al geliquideerd hadden moeten worden, dan is het nu je kans. Geef deze producten een prominente plek op je website of folder en verkoop ze met een kortingscode. Zelfs AliExpress doet het, met een kortingscode voor AliExpress.

Bij nieuwe producten werkt het ook: meteen al korting geven kan een mooie actie zijn om aandacht van de klant te trekken. Je kunt ook een kortingscode weggeven in ruil voor een inschrijving op de nieuwsbrief. Zo bind je klanten aan je.

Wat je moet weten voordat je de prijs verlaagt

Ken de prijs voordat je korting geeft. Het is belangrijk dat je de normale prijs grondig hebt bepaald. Bij Nike weten ze dat bijvoorbeeld heel goed. Een kortingscode voor Nike is dan ook geen weggevertje: het is grondig doorgerekend. Het bedrijf bepaalt precies een prijsstrategie, en werkt daarmee aan haar eigen succes. Nike weet dat haar schoenen niet de goedkoopste zijn en niet iedereen bereid is een hoge prijs te betalen. Met een kortingsactie geeft het nieuwe klanten de kans om kennis te maken met het merk.

Bereken je prijs door en bereken dan hoeveel korting je kunt geven. Zo kun je een winst gaan projecteren.

Korting moet wel echt korting zijn

Eerst de prijs verhogen en daarna korting geven, is oneerlijk. Organisaties en overheden houden in de gaten of je wel echt korting krijgt. En ook de consument zelf is kritisch. Zo vergelijken ze de kortingsprijzen met prijzen die je eerder hebt gehanteerd. Er zijn allerhande websites om de oude prijzen op te vragen. Gebruik je voor je aanbod eenzelfde of zelfs een hogere prijs, dan tast dat je geloofwaardigheid meteen aan.

Vergissen is natuurlijk mogelijk, maar wees er scherp op. Vermijd dit soort fouten. Houd alle prijzen en communicatie rondom je kortingscodes echt goed bij. Op die manier weet je zeker dat je de consument een aanbod doet, dat het niet kan weigeren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie