Ko-HAF: coöperatief hoog-autonoom rijden volgens Opel

Ko-HAF: coöperatief hoog-autonoom rijden volgens Opel

Redactie Baaz

Opel heeft met succes een toekomst laten zien waarin minder verkeersongevallen plaatsvinden en automobilisten zich onderweg kunnen ontspannen en iets kunnen lezen of schrijven in plaats van continu de auto te besturen.

Opel maakt deel uit van Ko-HAF – ‘Kooperatives hochautomatisiertes Fahren’ – het Duitse onderzoeksproject naar coöperatief hoog-autonoom rijden dat in juni 2015 van start ging. Een prototype op basis van de Opel Insignia demonstreerde tijdens de presentatie van de resultaten van Ko-HAF de werking van de technologie op het testcentrum van Opel in Dudenhofen.

Coöperatief hoog-autonome rijsystemen vereisen geen continu toezicht van de ‘bestuurder’. Die kan zich dus tijdens de rit bezighouden met andere zaken, maar als het systeem erom vraagt, moet hij de controle over de auto weer overnemen. De auto moet dus verder vooruit kunnen ‘kijken’ dan wat mogelijk is met de sensoren aan boord. 

Safety Server

In Ko-HAF verzenden voertuigen informatie over de actuele verkeerssituatie van de plaats waar ze rijden – bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, opstoppingen en verkeersongevallen – aan de zogenoemde Safety Server, die de informatie verzamelt en bewerkt. Dat vormt de basis voor gedetailleerde kaarten die beschikbaar zijn voor andere voertuigen in Ko-HAF. Het systeem werkt als een virtuele horizon, die een zeer gedetailleerd beeld geeft van de verkeerssituatie verderop. 

Ko-HAF: coöperatief hoog-autonoom rijden volgens Opel
Opel richtte zich in Ko-HAF op de door de computer vervaardigde kaarten en het proces van het overschakelen van de autonome rijmodus naar bediening aan de bestuurder. De ingenieurs van Opel hebben de architectuur, de interfaces en de protocollen van de Safety Server ontwikkeld en die zijn vervolgens geëvalueerd in het Ko-HAF-project.

Plaatsbepalingsproces

Een aanvullende kerntaak van Opel in het project was de ontwikkeling van een methode voor plaatsbepaling voor het voertuig. Opel ontwikkelde de algoritmes voor optische oriëntatie en plaatsbepaling, die worden samengevoegd met de digitale landkaarten in het systeem en in de auto, met de informatie van de sensors in de auto en het Global Navigation Satellite System (GNSS). 

De plaatsbepalingsmethode is in de praktijk getest met de Opel Insignia-testauto op het testcentrum van Opel in Dudenhofen en op de Ko-HAF-testroute op de autowegen rond Frankfurt am Main. 

Opels andere aandachtsgebied was het gedrag van de bestuurder. De Opel-ingenieurs ontwikkelden software en een netwerk van sensoren om de bewegingen van de bestuurder te signaleren en te analyseren terwijl de auto autonoom rijdt.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie