Jaguar XF Sportbrake
De XF Sportbrake is de meest veelzijdige variant van de Jaguar XF

Jaguar XF Sportbrake

Redactie Baaz
De nieuwe Jaguar XF Sportbrake is een even logisch als geslaagd vervolg op het succesverhaal van de XF sportsedan.

Design

Met de XF introduceerde Jaguar een auto met de uitstraling van een elegante coupé op het platform van een sportieve sedan. De geslaagde combinatie van dynamische prestaties, kwalitatief hoogstaande luxe en design werd wereldwijd met veel applaus ontvangen.

Voor modeljaar 2012 werden zowel het interieur als het exterieur van de XF grondig gewijzigd. De volgende belangrijke toevoeging aan het gamma is de XF Sportbrake, die voortborduurt op de uitstekende reputatie van de XF, en deze met ongeëvenaard gebruiksgemak verder versterkt.

Karakterlijnen

De designfilosofie van Jaguar is traditioneel gebaseerd op vloeiende, ononderbroken lijnen die het oog als vanzelf over de auto leiden. De eerste belangrijke karakterlijn ontspringt bij de fraai gevormde lamellen van de ventilatieopeningen in de flanken, om vervolgens via de onderzijde van de voorspatborden over de dorpels en rond de achterbumper te lopen. Vanaf de buitenste rand van dezelfde luchtinlaten loopt de tweede karakterlijn die met zijn route langs de randen van de voorspatborden en rond de auto bepalend is voor de krachtige schouderlijn van de XF Sportbrake.

De XF Sportbrake is voorzien van dezelfde nieuwe koplampunits als de XF, terwijl ook de nieuwe, meer rechtopstaande grille en strakgelijnde motorkap ervoor zorgen dat deze nieuwe Jaguar in elke achteruitkijkspiegel direct wordt herkend. De koplampunits zelf zijn uitgerust met moderne Bi-Xenon technologie en LED dagrijlichten in het voor Jaguar karakteristieke ‘J-Blade’ patroon.

Gepolijste dakrails

Vanaf de buitenste randen van de grille lopen twee krachtige lijnen over de motorkap, die vloeiend overgaan in de A-stijlen en aan de achterzijde de vorm van de laadruimte markeren, om via de achterklep uit te monden in de achterbumper. De daklijn wordt benadrukt door de glanzend gepolijste dakrails (optioneel) die niet alleen functioneel zijn, maar ook een krachtig visueel element vormen. In het zijaanzicht van de XF Sportbrake krijgt de dynamisch gesneden chromen raamlijst, een handelsmerk van Jaguar, zijn meest elegante en langgerekte vorm door als een gespannen boogpees door te lopen tot aan de achterste zijruiten.

Esthetisch detail

De inventieve wijze waarop de raamlijsten samenkomen met de oplopende taillelijn benadrukt de krachtige flanken van de XF Sportbrake, en zorgt er tegelijkertijd voor dat de daklijn aan de achterzijde elegant afloopt. Dit effect wordt extra versterkt door de in hoogglans zwart uitgevoerde achterste raamstijlen. Deze vormen optisch één geheel met de getinte achterruit, een esthetisch detail dat is geïnspireerd op de constructie van luxe jachten. De achterlichtunits zijn uitgerust met LED-technologie en benadrukken met hun breedte en vorm de solide uitstraling van de achterzijde.

De XF Sportbrake is leverbaar met twee optionele stylingpacks die de zelfverzekerde uitstraling verder versterken. Het Aerodynamic Pack omvat een diepere voorbumper, verbrede dorpels, een verlaagde achterbumper en een enigszins vergrote achterspoiler – standaard zijn alle uitvoeringen van de XF Sportbrake uitgerust met een dakspoiler. Met het Black Pack worden alle chromen details van het exterieur vervangen door accenten in hoogglans zwart. Deze zijn te combineren met dito velgen die nieuwe, subtiele kleurcombinaties mogelijk maken.

Interieur

Net als het exterieur heeft ook het interieur van de Jaguar XF voor het nieuwe modeljaar een upgrade gekregen. Daarmee ademt het interieur nog meer dan voorheen een sfeer van sportieve luxe, met een combinatie van hoogwaardige materialen, traditioneel handwerk en gebruiksvriendelijke technologie.

Een centraal geplaatst touch-screen biedt toegang tot het navigatiesysteem en een reeks andere functies, terwijl de in matzwarte soft-touch lak uitgevoerde bedieningselementen in het donker zachtblauw worden verlicht. Nieuwe aluminium accenten en fineersoorten versterken de eigentijdse ambiance. Bij de introductie van modeljaar 2012 kreeg de XF ook voorstoelen die met een verbeterde profilering meer zijdelingse steun bieden, en met hun sportieve kuipvorm een voorbode vormen van het dynamische potentieel van de auto.

Hoofdruimte

Voor de XF Sportbrake werd de achterbank met drie royale zitplaatsen compleet nieuw ontwikkeld. De achterbank is in een verhouding 60:40 neerklapbaar en bovendien voorzien van een geïntegreerd skiluik. Dankzij de langer doorlopende daklijn beschikken de passagiers op de achterbank over 48 mm meer hoofdruimte.

Met behulp van vlak achter de achterklep geplaatste handgrepen kan de achterbank met één eenvoudige handeling worden neergeklapt, waarna een vlakke laadvloer ontstaat met een totale lengte van 1.970 mm. Het praktische karakter van de laadruimte wordt verder vergroot door de breedte van 1.064 mm, wat bijvoorbeeld handig is om golftassen eenvoudig te kunnen meenemen. De achterklep is uitgerust met soft-touch bediening en is optioneel volledig elektrisch te openen en te sluiten.

Laadruimte

In de laadruimte van de XF Sportbrake komt het voor Jaguar kenmerkende oog voor detail onder meer tot uiting in het feit dat voor de afwerking dezelfde hoogwaardige materialen zijn gebruikt als in de rest van het interieur. Onder het middelste gedeelte van de laadruimte schuilt een verborgen, extra compartiment om waardevolle voorwerpen uit het zicht op te bergen.

De grote laadruimte van de XF Sportbrake kan nog beter worden benut door gebruik te maken van optionele vloerrails, voor de eenvoudige bevestiging van bijvoorbeeld bagagenetten of beugels om de ruimte in verschillende compartimenten op te delen. Speciaal voor de XF Sportbrake ontwikkelde Jaguar dan ook een brede reeks accessoires waarmee eigenaren maximaal kunnen profiteren van de veelzijdigheid en het laadvolume van hun auto.

Trekhaak

Optioneel kan de XF Sportbrake ook worden uitgerust met een trekhaak. Om te voorkomen dat een eventuele aanhanger kan scharen, beschikt de XF Sportbrake standaard over een Trailer Sway Mitigation systeem, dat gebruikmaakt van hulpsystemen als ABS en Dynamic Stability Control. Is de trekhaak niet in gebruik, dan kan deze worden opgeborgen in een daarvoor bestemd opbergvak in de laadruimte. Een afdekplaat is aanwezig om het montagepunt te camoufleren.

Dynamiek

Dat de XF Sportbrake praktisch gebruiksgemak verenigt met sportief rijplezier komt nadrukkelijk tot uiting in de beschikbare motoren. Het motorenpalet omvat de viercilinder 2.2 liter dieselmotor en een 3.0 liter V6 diesel die leverbaar is in een 240 pk en een 275 pk variant. Hiermee onderscheidt elke XF Sportbrake zich met een afgewogen combinatie van rijcomfort, gunstige verbruikscijfers, lage emissies en een royaal motorvermogen.

Jaguars Intelligent Stop-Start systeem

De 2.2 liter viercilinder dieselmotor wordt gecombineerd met een achttraps automatische transmissie en Jaguars Intelligent Stop-Start systeem. Hiermee levert de XF Sportbrake de prestaties en het rijplezier dat van een Jaguar verwacht mag worden, en worden tegelijkertijd het brandstofverbruik en emissies sterk gereduceerd.

Het Intelligent Stop-Start systeem maakt gebruik van een Twin Solenoid Starter om de motor uit te schakelen zodra de auto tot stilstand komt, om deze razendsnel weer te starten als de bestuurder zijn voet van het rempedaal haalt. Het systeem kent bovendien een ‘change of mind’ functie, die de motor zelfs tijdens de uitloopfase opnieuw kan starten, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder bij een kruising snel wil invoegen.

Motor

De 3.0 liter twin-turbo V6 motor is leverbaar in twee varianten, die beide worden gekoppeld aan de achttraps automaat, die de bestuurder via paddles aan weerszijden van het stuurwiel ook handmatig kan bedienen. De krachtigste variant van de XF Sportbrake Diesel S levert een vermogen van 275 pk (202kW) en een koppel van 600 Nm, waarmee zelfs de meest enthousiaste bestuurder op zijn wenken wordt bediend.

Alle uitvoeringen van de XF Sportbrake zijn standaard uitgerust met automatisch in hoogte verstelbare luchtvering achter, in plaats van de standaard veren van de XF. De ingenieurs van Jaguar ontwikkelden dit systeem om ervoor te zorgen dat de XF Sportbrake ook met een zware belading dezelfde dynamische wegligging heeft als de XF.

Jaguar Adaptive Dynamics System

Optioneel kan elke XF Sportbrake worden uitgerust met het Jaguar Adaptive Dynamics System dat voortdurend de werking van de wielophanging en schokdempers afstemt op de rijomstandigheden. Dankzij de actieve schokdempers wordt de veerkarakteristiek tot wel 500 keer per seconden gemeten zodat de stabiliteit en het rijcomfort onder alle omstandigheden gewaarborgd zijn. Met het systeem kan de bestuurder – met één druk op de knop – de wielophanging en het gaspedaal afstemmen op zijn eigen rijgedrag.

Hulpsystemen

Een ander voorbeeld van de talloze gebruiksvriendelijke hulpsystemen die beschikbaar zijn in de XF Sportbrake is Adaptive Front Lighting, dat de koplampen in een bocht laat meedraaien, en dat in voorkomende gevallen automatisch overschakelt van groot licht naar dimlicht. Met Adaptive Cruise Control is de XF Sportbrake in staat om andere auto’s in de gaten te houden, en om automatisch af te remmen voor een langzamer rijdende voorligger. Is de weg vervolgens weer vrij, dan accelereert de XF Sportbrake vanzelf weer tot de vooraf ingestelde snelheid. Minstens zo nuttig is het Intelligent Emergency Brake System dat samen met Adaptive Cruise Control een eventuele noodstop registreert, om vervolgens de maximale remdruk uit te oefenen.

Afmetingen XF Sportbrake

Lengte: 4.966mm
Breedte (incl. buitenspiegels): 2.077mm
Breedte (excl. buitenspiegels): 1.877mm
Wielbasis: 2.909mm
Spoorbreedte voor: 1.559mm
Spoorbreedte achter: 1.605mm

Lengte laadruimte: 1.970mm
Breedte laadruimte: 1.064mm
Maximaal laadvolume (onder rolcover): 550 liter
Maximaal laadvolume (achterbank neergeklapt): 1.675 liter
Maximaal toegestaan aanhangergewicht (geremd): 1.850 kilo

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie