Jaguar I‑PACE voltooit Everest-uitdaging op ÉÉn lading met olympische wieleratlete aan het stuur

Jaguar I‑PACE voltooit Everest-uitdaging op ÉÉn lading met olympische wieleratlete aan het stuur

Redactie Baaz
De Jaguar I-PACE trotseerde de steile hellingen, het kronkelige asfalt en de vriestemperaturen op de hoogste verharde weg van het Verenigd Koninkrijk om met succes de 'Everest' te bereiken in Great Dun Fell, in Cumbria, op één enkele lading van de 90 kWh accu. Het bekroonde, volledig elektrische SUV-model werd bestuurd door Olympisch en wereldkampioene wielrennen, Elinor Barker MBE.

Het concept van Everesting is eenvoudig, maar extreem: een reeks ritten tegen een helling met een totaal hoogteverschil van 8.848 meter – dat staat gelijk aan de beklimming van de Mount Everest, een prestatie van jewelste die voor het eerst werd voltooid op 29 mei 1953 door Sir Edmund Percival Hillary en Tenzing Norgay – en de populariteit van deze endurance-uitdaging nam tijdens de pandemie* onder fietsers een grote vlucht.

Bij wielrenners staat Great Dun Fell bekend als ‘de Mont Ventoux van Groot-Brittannië’ – een verwijzing naar de afschrikwekkende berg die vaak deel uitmaakt van de Tour de France – en het is de hoogste verharde weg van het Verenigd Koninkrijk. Het smalle asfalt wordt gekenmerkt door een reeks steile bochten en stijgingspercentages tot 20% terwijl de weg 547 meter klimt vanaf het startpunt, dat voor de uitdaging wordt gebruikt naar de top op een hoogte van 848 meter. Elinor voltooide 16,2 herhalingen van de 5,8 km lange klim (een rit van in totaal 11,6 km) en maakte daarbij gebruik van de regeneratieve remtechnologie van de I-PACE om ongeveer 60 procent*** extra beschikbare energie te genereren tijdens de in totaal 16 afdalingen.

Na in totaal 199,6 km te hebben afgelegd, inclusief een rit van 12,9 km naar het startpunt op de berg, had de I-PACE na afloop van de energie-intensieve uitdaging nog 31 procent lading van de accu over  –  genoeg om nog 128,7 km te kunnen rijden.

De sleutel tot de efficiënte voltooiing van de Everest-uitdaging was het regeneratieve remsysteem van de I-PACE. Het regeneratieve remsysteem, dat is ontwikkeld met behulp van technologie uit het Formula E-programma van Jaguar Racing, is een cruciale factor voor succes op het circuit. Tijdens een gemiddelde race genereert de I-TYPE 5 ongeveer 30 procent*** extra energie uit regeneratie, en zonder regeneratie zou de auto de finish niet halen.

Elinor Barker, MBE: “I watched with fascination as cyclists took up the Everesting challenge during lock down – even as a professional rider, it’s a daunting feat of endurance, so I was happy to do it behind the wheel of the all-electric Jaguar I-PACE. When I found out that Jaguar Racing drivers typically need to regenerate 30 per cent of their I-TYPE's battery capacity in a Formula E race, as a competitor I naturally wanted to beat that figure! I’m delighted to have smashed that target – all while enjoying the comfort, silent power delivery and single-pedal driving of the I-PACE.”

Elinor werd tijdens de hele rit bijgestaan door leden van de ontwikkelingsteams van Jaguar Racing en de Jaguar I-PACE, die aanwezig waren om de prestaties van de auto te monitoren.

Jack Lambert, Jaguar Racing Engineer: “The advanced regenerative braking system developed for the I-PACE is a defining feature of the driving experience. Lessons learned through our Formula E programme on the track ensure I-PACE customers enjoy benefits on the road in terms of optimised range. The regenerative braking also provides up to 0.4g of deceleration so Elinor would only have been using the conventional friction brakes at two or three points on each run.”

Ter voorbereiding op de uitdaging werd de I-PACE gepreconditioneerd met behulp van de Jaguar Remote App. Terwijl de auto is aangesloten op het elektriciteitsnet, verwarmt of koelt het preconditioning-systeem automatisch de accu om de ideale bedrijfstemperatuur te bereiken en stelt het de gewenste temperatuur in het interieur in – met behulp van netstroom. Door hiervoor het elektriciteitsnet te gebruiken in plaats van stroom te onttrekken aan de accu van de auto, wordt de actieradius geoptimaliseerd, vooral bij koud weer.

Een andere functie die de efficiëntie van de I-PACE verhoogt, is Smart Climate, dat met behulp van gordelsensoren monitort hoeveel inzittenden er in de auto zitten en alleen de relevante delen van het interieur verwarmt of koelt, zodat het comfort behouden blijft en het energieverbruik tot een minimum beperkt blijft.

De Jaguar I-PACE levert uitstekende prestaties met een acceleratie van 0-100 km/h in 4,8 seconden en een actieradius van maximaal 470 km (WLTP)**. Opladen tijdens langere ritten wordt eenvoudig gemaakt doordat het Pivi Pro navigatiesysteem van de I-PACE in staat is om geschikte laadpunten en routegegevens te vinden binnen een paar tikjes op het beginscherm. Het systeem kan zelfs laten zien of er een lader beschikbaar is of niet, wat deze kost en hoe lang het opladen duurt: in slechts 15 minuten kunnen 50 kW DC- en 100kW DC-laders respectievelijk 63 km en 127 km actieradius toevoegen (WLTP)****.

* Uit gegevens van Strava blijkt dat in juni 2020 600 procent meer voltooide Everest-ritten zijn geüpload in vergelijking met dezelfde periode in 2019

** WLTP is de officiële EU-test die wordt gebruikt om gestandaardiseerde brandstofverbruiks- en CO2-cijfers voor personenauto's te berekenen. Hierbij worden het brandstof- en energieverbruik, de actieradius en de emissies gemeten. De verstrekte cijfers zijn het resultaat van officiële tests van de fabrikant in overeenstemming met de EU-wetgeving en zijn uitsluitend bedoeld voor vergelijkingsdoeleinden. Cijfers uit de praktijk kunnen afwijken. CO2, brandstofverbruik, energieverbruik en actieradius kunnen variëren afhankelijk van factoren zoals rijstijl, omgevingsfactoren, belading, de wielkeuze en gemonteerde accessoires

*** Percentages worden uitgedrukt als een deel van de bruikbare energieopslagcapaciteit van de accu

**** Oplaadtijden en -capaciteit variëren afhankelijk van de leeftijd en conditie van de accu en de omgeving

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie