Interview | Great Place to Work: verviervoudigde omzet begint bij de werksfeer

Redactie Baaz
Great Place to Work publiceert jaarlijks 60 landeigen lijsten met de beste werkomgevingen in het betreffende land. Dit jaar piekte telecomgigant Cisco wereldwijd op nummer één, nauw gevolgd door Hilton en Salesforce. Maar wát maakt de werkvloer van deze bedrijven zo goed? En in welke zin is het voordelig voor jouw bedrijf om achter een ‘vertrouwde’ omgeving aan te jagen? Wij spreken René Brouwers, directeur van de Nederlandse vestiging van Great Place to Work.

Wat hebben bedrijven in de top 10 met elkaar in gemeen? Waarmee valt of staat een werkomgeving - hoe bepaalt de jury de kwaliteit van een werkomgeving?

‘De ranking is gebaseerd op de feedback van medewerkers over de mate van vertrouwen, trots en plezier én de evaluatie van het werkgeversbeleid op thema’s zoals onboarding, ontwikkeling en beloning. Multinationals met meer dan 5.000 medewerkers, die op vijf of meer nationale lijsten staan, dingen mee voor de wereldwijde lijst. De gezamenlijke score van de landen leidt tot de ranking.’

‘De lijst is bepaald door de medewerkers zelf én het beleid dat de organisatie voert om een goede bedrijfscultuur te hebben. Een goede werkomgeving valt of staat met vertrouwen. Dit gaat bijvoorbeeld over beloftes nakomen, transparante communicatie en dat iedereen zich een volwaardig lid voelt. De medewerkersbetrokkenheid binnen organisaties op de lijst is hoger dan bij organisaties die de lijst niet hebben behaald. 88 procent van de medewerkers die werken bij de beste werkgevers van de wereld geven aan bereid te zijn om extra inzet te tonen. Bij organisaties die niet tot de lijst behoren is dit 59 procent.’

Waarom zou ik tijd, energie en moeite moeten willen investeren in een goed gewaardeerde, gezonde werkomgeving?

‘Zonder vertrouwen ontstaat ‘gedoe’. Dit begint met sarcastische grappen, smoesjes, geroddel tot stroeve communicatie en opzettelijk tegenwerken. En uiteindelijk leidt het zelfs tot gestaakte communicatie en het vertrek van mensen. Een gebrek aan vertrouwen kost iedereen veel tijd, energie en geld. Een hoge mate van vertrouwen zorgt ervoor dat mensen openlijk hun ideeën delen, constructief het conflict met elkaar aangaan en dat mensen het simpelweg leuk vinden om met elkaar samen te werken. De cijfers ondersteunen dit.’

Hoe behaal ik per direct winst? Welke aspecten van de bedrijfsvoering kan ik snel en effectief aanpassen; waar vind ik laaghangend fruit?

‘Onze onderzoeksdata toont aan dat MKB-bedrijven door hun medewerkers gewaardeerd worden vanwege de saamhorigheid, de vrijheid en de ruimte voor eigen initiatief. De verbeterpunten zijn onder andere het duidelijk maken van verwachtingen, het uitzetten van een visie én de maatschappelijke bijdrage van het bedrijf.‘

‘Het hangt van de organisatie af wat het ‘laaghangende fruit’ is. Het eerste wat je kan oppakken is simpelweg vragen: hoe vind je de werksfeer nu en wat moeten er gebeuren om het positiever te maken? Deel als ondernemer ook dat je het echt belangrijk vindt dat iedereen een positieve employee experience heeft en handel daarnaar.’

Welke aspecten moet je daarentegen uitsluitend op de lange termijn beetpakken, en hoe maak ik aan dat beetpakken een begin?

‘Om goed werkgeverschap op lange termijn te waarborgen adviseren wij om met deze drie stappen te starten.

1. Creëer commitment in de organisatie en start daarmee bij het leiderschap, op de overtuiging dat goed werkgeverschap gebaseerd op vertrouwen en focus op mensen, leidt tot succes.
2. Stel een gezamenlijke visie op van wat goed werkgeverschap voor jullie organisatie specifiek is. Hoe ziet het eruit? Hoe gaan mensen met elkaar om? En wat zijn jullie belangrijkste waarden hierin?
3. Communiceer over en betrek iedereen in de organisatie in deze visie. Het zijn van een goede werkgever doe je samen. Stel een ambassadeursgroep op die samen aan de slag wil gaan met jullie werkgeverschap.’

Hoe zit het eigenlijk met de werksfeer bij Great Place to Work Nederland? Zie jij ruimte voor verbetering?

‘Deze vraag horen wij natuurlijk vaak. Ook wij voeren het medewerkersonderzoek (Trust Index) uit en vullen de Culture Audit (het werkgeversbeleid) in. Dit jaar zegt 92 procent van onze collega’s ja op ‘Alles overziend, vind ik onze organisatie een great place to work’. In het vorige onderzoek hadden we een lage score op het uitzetten van een visie. Hier zijn we dit jaar volop mee aan de bak gegaan. Deze stelling is dit jaar gestegen van 38 naar 92 procent: inzet loont.’

‘Momenteel houden wij dialoogsessies over de resultaten van het recente onderzoek. Er is altijd ruimte voor verbetering omdat je vertrouwen moet onderhouden. Door een simpele interactie kan vertrouwen zomaar weer weg zijn. Onze laatste tip is om het vooral ook een leuk proces te maken: het is namelijk een positieve boost in de organisatie, wat voor iedereen helpt om met meer plezier naar hun werk te komen én het levert ook nog eens betere resultaten op. En wie wil dat nou niet?’

Great Place to Work doet meer dan het publiceren van ranglijsten. De zelfbenoemde ‘business partner’ is evengoed te omschrijven als consultant en reikt iedere ondernemer de hand met vraag naar groei. Kom meer te weten, navigeer naar de onderstaande website en neem contact op met René Brouwers.

Vertrouwen

Organisaties met een hoge mate van vertrouwen (90 tot 100 procent) en een lagere mate van vertrouwen (70 tot 80 procent) laten qua resultaten duidelijke verschillen zien.

Hogere omzetgroei: 22,5 versus 4 procent.
Meer sollicitanten: 66 versus 40 sollicitaties per 100 medewerkers.
Lager verloop: 5 versus 11 procent verloop.

Wat betreft de employee experience ziet Great Place to Work gelijksoortige verschillen.

Retentie: 89 procent van de medewerkers geeft aan lang te willen blijven werken voor de organisatie versus 74 procent.
Employer branding: 95 procent van de medewerkers geeft aan trots te zijn om anderen te vertellen waar hij/zij werk versus 82 procent.
Productiviteit: 97 procent van de medewerkers is bereid om extra inzet te tonen versus 80 procent.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie