Interview | Achter het stuur van een escortbureau

Geert van der Klugt
Kirsten runt een escortbureau: Kirsten is ondernemer. Aanvankelijk kwamen we met het jonge ex-model in contact nadat zij namens haar bureau de hand uitstak om haar verhaal te doen. De escortindustrie, onderdeel van de seksindustrie, is een beladen onderwerp. Haar verhaal waarborgde een gesprek, waarin we een checklist naliepen van gelijkenissen tussen de doodnormale webshophouder en een escortondernemer als Kirsten. En gelijkenissen zijn er, niets is minder waar. Kirsten stuurt, begeleidt en ondersteunt personeel, werft en onderhoudt belangrijke klanten, market een product, en plant op hoog niveau. Onze maatschappij is immers progressief: vrijdenkend genoeg om een vrijdenkend ondernemer, seksindustrie of niet, een gelijke kans te kunnen bieden. Toch?

Kirsten kwam terug op ons gesprek. Gelukkig, want de ‘gelijke’, progressieve ondertoon die in eerder contact heerste bleek mogelijk meer van een droombeeld dan de realiteit weg te hebben. De waarheid, stelt Kirsten, is genuanceerder.

Prostitutie is in Nederland legaal. Zelfstandige sekswerkers hebben, mits meerderjarig, recht op een btw-nummer. Zelfstandige sekswerkers kunnen fiscaal correct te werk gaan. Op papier wordt niemand tegengehouden in het samenbrengen van meerdere sekswerkers onder de vlag van een bureau. Klinkt logisch, want het merendeel van de personen die anno 2019 een bureau managen staan zo ver van de traditionele ‘pimp’ als mogelijk denkbaar is. Dat gemak is echter theoretisch. Zo sommeert de KvK-pagina over sekswerk verrassend neutraal en overzichtelijk de voorwaarden voor het starten als zelfstandige. Ogenschijnlijk compleet. Toch is het relatief grote aantal externe verwijzingen naar algemene gemeentepagina’s een voorbode van de onvoorspelbare barrières waar, blijkt uit ons gesprek, seksindustriestarters tegenaan kunnen lopen.

‘Het begint met de oprichting’, vertelt Kirsten. ‘Een normale starter schrijft zich in bij de KvK en kan dezelfde dag nog knallen. De voltooiing van KHLOÉ Consultancy heeft ruim een jaar geduurd. Regels met betrekking tot altijd aanwezig moeten zijn op je bedrijfslocatie tijdens openingstijden – aannemelijk zodat men kan aankloppen naar wens - zorgden ervoor dat het lastig was om überhaupt openingstijden te verzinnen, rekening houdend met een locatie die 100 procent aanwezigheid toestaat. Logischerwijs kan je niet zomaar tot ’s avonds laat alleen op een industrieterrein gaan zitten. ‘

Kirsten vervolgt: ‘Ook moest ik meerdere gesprekken voeren met de Belastingdienst, met het RIEC (georganiseerd politieteam voor georganiseerde misdaad, red.). Ik ben overhoord, uitgedaagd, uitgelachen, voor gek verklaard, noem maar op. Om aan eisen van de Belastingdienst te voldoen, heb ik dure juristen moeten inschakelen om het papierwerk rond te krijgen. De algemene voorwaarden, overeenkomsten met de dames: elke komma moest kloppen. Mijn jurist werd gek van de hoeveelheid stukken die teruggestuurd werden om op de kleinste details te moeten worden aangepast.’

Acceptatie

‘Ik verwachtte acceptatie, maar ervaar dat daar geen sprake van is. Sterker nog: noem het woord escort en niemand wil iets met je te maken hebben. Adverteren, al is het maar voor alleen 'companionship only', een dienst die wij aanbieden waar geen sprake is van intimiteit, wordt niet geaccepteerd. En zoals dat vaak gaat met dit soort dingen: je krijgt een afwijzing, maar verder is er niemand te vinden die een toelichting wil geven. Het voelt alsof instanties het je moeilijker proberen te maken dan nodig is. Zo vroeg de gemeente om de telefoonnummers van al mijn klanten. Nogal raar, want klanten die gebruikmaken van een escortservice willen grotendeels anoniem blijven. Het heeft onderhandelen gekost om zulke eisen achterwegen te mogen laten. Het is gelukt, maar blijft frustrerend.

‘Een zakelijke rekening openen? Peanuts, zou je zeggen. Eén van de grote banken en een kleinere bank meldden dat ze met escortbureaus geen zaken willen doen. Een tweede grote bank wilde in eerste instantie allerlei zaken weten waar zij normaliter niet naar vragen en niets mee te maken hebben. Zaken als de echte namen van de dames. Uiteindelijk ben ik genoodzaakt alle betalingsverkeer via mijn persoonlijke bankrekening te laten lopen. Nu ik nog een eenmanszaak ben, kan dat.’

‘Bij het inschakelen van dienstverleners voel ik me min of meer gedwongen niet meer eerlijk te zijn. Als ik een locatie wil om foto's te maken, moet ik vooral niet zeggen waarvoor het is. Modellenwerk doet het altijd goed, dan ben je welkom. Laatst wilde ik me aansluiten bij een Business Club voor dames, waar ik me allereerst maar had ingeschreven als eigenaar van een arbeidsbemiddelingsbureau. Feitelijk niets gelogen. De oprichtster was verbaasd over dat ik mijn echte werkzaamheden niet had genoemd toen ze mijn naam googelde. Tja. Kiezen tussen twee kwaden, zullen we maar zeggen. ‘

Promotie

‘Je hebt een website en daarmee moet je het doen. Adverteren is bijna niet toegestaan, of men vraagt een toeslag. Het is een beetje alsof je gaat trouwen: zodra de dj of fotograaf dát weet, schiet de prijs richting de hemel. Dus moet je ervoor zorgen dat je gezien wordt op Google. Maar ja, hoog in Google staan kan alleen als je veel traffic naar je site leidt, bijvoorbeeld door te adverteren, of SEO-expertise in te schakelen. De reacties van de eerste SEO-experts die ik heb benaderd, waren tweezijdig. De een wilde niet met deze branche geassocieerd worden, de ander wilde een dubbele prijs.’

‘Mijn dames werken expres allemaal als freelancer, zodat elke boeking eerst aan hen voorgesteld moet worden en zij dan akkoord kunnen gaan, maar ook kunnen weigeren - om welke reden dan ook. Daarnaast tekenen zij allen een overeenkomst waar die vrijheid nog eens in wordt benadrukt en waarin zij tevens verklaren dit werk uit vrije wil te doen. Bij mijn bedrijf klopt hierdoor werkelijk alles. Ik heb de zaken beter op orde dan de gemiddelde starter. Alles wat ik doe gebeurt legaal en transparant richting de verschillende lagen van de overheid.’

Noot van de redactie

‘Ondernemen in deze branche is hard werken, een dikke huid kweken, maar vooral een enorm doorzettingsvermogen ontwikkelen’, summeert Kirsten. Haar verhaal dient beschouwd te worden als weinig meer dan dat. Haar verhaal, een interessant perspectief van een ondernemer met een controversieel beroep. Zoals genoemd ontwerpt Kirsten een breed product. De mate van intimiteit varieert, seks hoeft niet per definitie de kern te zijn. Bezoek de bureauwebsite voor meer informatie.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert