Instant Commerce haalt €2 miljoen in pre-seed investering op voor headless commerce-oplossing

Instant Commerce haalt €2 miljoen in pre-seed investering op voor headless commerce-oplossing

Redactie Baaz

Instant Commerce heeft €2 miljoen opgehaald in een pre-seed investeringsronde geleid door firstminute capital. De oprichters van Storyblok, Wandera, Snyk en Supercell dragen ook bij. Instant Commerce gebruikt de investering om het team uit te breiden en meer bekendheid in Europa te krijgen.

Headless e-commerce oplossing

Instant Commerce biedt een oplossing voor e-commerce bedrijven die willen profiteren van headless commerce, zonder al het werk en moeite die daarbij komen kijken. De Amsterdamse startup heeft een no-code platform om razendsnel een webwinkel te bouwen en live te krijgen, die naadloos samenwerkt met de Shopify back-end.

Instant Commerce integreert naast Shopify ook met headless CMS Storyblok en tal van andere e-commercetechnologie die webwinkels graag gebruiken zoals Algolia, Klaviyo en Gorgias. 

'Door iedereen te gebruiken'

"Headless is fantastische technologie", zegt Coen van Hees, oprichter en CEO van Instant Commerce. "Het lost heel veel problemen op voor talloze webwinkels zoals website snelheid, multi-language mogelijkheden en nog tal van andere. Maar het was nog niet breed toegankelijk. Met ons next generation front-end platform kan iedereen - van agencies tot e-commerce managers en marketers - het gebruiken zonder afhankelijk te worden van developers, wat meestal het geval is na het implementeren van een headless webshop. 

Story of AMS

Ondanks dat Instant Commerce pas sinds begin dit jaar bestaat, hebben ze al ruim dertig grote namen als klant weten binnen te halen. Bedrijven als ID&T, Bols, Yaya en Ekster maken gebruik van hun technologie. De oprichters van Instant Commerce verdienden hun sporen met hun e-commerce agency Story of AMS, waarmee zij grote merken als Philips, Intersport en Signify adviseerden bij hun overgang naar headless technologie. Met InstantCommerce hebben zij de oplossing ontwikkeld waarvan ze zelf ervaren hebben dat het nog ontbrak in de markt.

'Eind aan hoge ontwikkelingskosten'

Sam Endacott van firstminute capital, ziet volop potentie voor Instant Commerce: "Headless wordt de nieuwe standaard voor e-commerce. Online retailers die gebruik maken van Shopify lopen echter tegen flinke ontwikkelingskosten aan om de overstap te maken. InstantCommerce maakt daar een eind aan. We zijn ontzettend blij dat we daarin kunnen investeren en kijken vol vertrouwen uit naar hoe InstantCommerce deze nieuwe technologie verder gaat ontwikkelen."

De voordelen van headless Shopify

Voor veel e-commerce ondernemingen is Shopify de gouden standaard. Het all-in-one systeem biedt talloze mogelijkheden aan zowel de front- als de back-end. Maar voor snelgroeiende spelers schieten de mogelijkheden tekort. De oplossing ligt dan in een headless architectuur, waarbij de back-end is losgekoppeld van de frontend: hetgeen wat je als bezoeker ziet.

Headless oplossingen bieden veel voordelen. Het sluit gebruikers niet op in één systeem, maar laat ze juist kiezen welke technologieën het beste voor hen werkt. Het resultaat is meer omzet voor webshops. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie