Inkomsten genereren blijft grote zorg voor 1 op 5 Nederlandse ondernemers

Inkomsten genereren blijft grote zorg voor 1 op 5 Nederlandse ondernemers

Redactie Baaz

De coronacrisis blijft hard wegen op Nederlandse ondernemers. 20% blijft problemen ondervinden om inkomsten te genereren. Dat blijkt uit het laatste deel van het Global State of Small Business Report van Facebook, OESO en De Wereldbank, nog voordat de huidige harde lockdown inging met de strengste maatregelen tot nu toe. Online vinden ondernemers echter hoop. Niet alleen in de vorm van hogere online verkoopcijfers, maar ook via steunbetuigingen en initiatieven op Facebook en Instagram.

Het Global State of Small Business Report onderzocht van de periode mei tot en met eind oktober 2020 de impact van de coronacrisis op kleine ondernemingen wereldwijd. Dat gebeurde via maandelijkse peilingen. Na zes maanden blijft een groot deel van de Nederlandse ondernemers de toekomst somber inzien: slechts 55% voelt zich optimistisch over de toekomst van het bedrijf. De Nederlandse ondernemer blijft zich vooral zorgen maken om de komende maanden inkomsten te generen. De verkoop is dan ook nog steeds een uitdaging. In oktober gaf 44% van het Nederlandse MKB aan minder te verkopen dan in dezelfde periode vorig jaar. Online verkoop blijft voor veel ondernemers dan ook cruciaal. Bij 20% van de Nederlandse ondernemers lag de online verkoop hoger dan voor de crisis.  

Ondernemers vinden steun in berichten, reacties en communities op Facebook en Instagram 

Naast online te kopen, uiten veel Nederlanders hun steun voor de lokale ondernemers ook online. Dat merkt Facebook na een analyse van berichten en reacties. In de afgelopen drie maanden registreerde Facebook dat in Nederland meer dan 100.000 berichten en reacties zijn geplaatst op Facebook en Instagram om kleine ondernemers te steunen en aan te moedigen lokaal te kopen. Daarnaast is in Nederland de laatste 3 maanden ook meer dan 15.000 keer de “Steun het MKB” sticker in Instagram Stories gebuikt om steun voor het MKB te uiten.

Naast het gebruik van berichten, reacties en stickers richten Nederlandse consumenten ook Facebook-groepen op om ondernemers te steunen. Hiermee creëren ze bijvoorbeeld een platform waarop inwoners van een bepaalde plaats alle horecagelegenheden die thuis bezorgden kunnen vinden, of waarop aanbiedingen van lokale ondernemers worden gedeeld. Dankzij groepen zoals Thuisbezorgd NijmegenSteun de lokale ondernemers Vlaardingen, Schiedam e.o. of Horeca ‘Land van Cuijk’ worden plaatselijke ondernemers aan omzet geholpen. 

Steunacties voor ondernemers vanuit Facebook

Facebook beseft dat hun platform voor veel ondernemers een belangrijke en toegankelijke tool is om hun business online voort te zetten. Daarom nam het bedrijf het afgelopen jaar verschillende initiatieven voor lokale ondernemers. Zo organiseerde het hier in Nederland gratis trainingen samen met MKB Nederland over hoe ondernemers hun zichtbaarheid online kunnen vergroten, en maakte het 250.000 euro aan subsidies vrij voor 69 Amsterdamse bedrijven. 

Verder ontwikkelde Facebook nieuwe gratis bedrijfstools. Zo kunnen ondernemers sinds dit jaar hun online winkelervaring op Facebook en Instagram vergroten via Facebook Shops. Daarnaast kunnen ze ook - net zoals in de fysieke wereld - een prijs vragen voor de live events die ze organiseren. Zeker voor de cultuursector, maar ook voor personal trainers, kan dit gezien de recente ontwikkelingen een enorme meerwaarde zijn. Zij kunnen nu immers geen mensen meer in hun zalen of sportscholen ontvangen. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie