Hoe kunstmatige intelligentie kan helpen bij het sollicitatieproces

Hoe kunstmatige intelligentie kan helpen bij het sollicitatieproces

Redactie Baaz

Ruim 44 procent van de Nederlanders en Belgen beaamt dat de toepassing van intelligentie van machines en robots vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert.

Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed onder 1.627 respondenten in de Benelux naar de invloed van kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt. Toch blijkt dat de menselijke factor naast de inzet van kunstmatige intelligentie van robots van machines onmisbaar is in het wervingsproces.

Tachtig procent van de respondenten geeft aan dat een recruiter in het wervingsproces onbevooroordeeld moet zijn. Eenzelfde percentage beaamt dat werkgevers sollicitanten te snel of verkeerd beoordelen doordat zij, net als ieder ander mens, bevooroordeeld kunnen zijn.  

Menselijke factor onmisbaar

Ruim 44 procent van de respondenten beaamt dat de toepassing van kunstmatige intelligentie vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert. Toch geeft slechts 28 procent aan dat het wervingsproces voor sollicitanten eerlijker zou zijn zonder menselijke recruiters. 

Opvallend is, dat hulp bij het zoeken naar werk door ruim zestig procent wordt genoemd als meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ook loopbaanadvies scoort hoog met ruim vijftig procent. 

Zelflerende computers

Ruim 31 procent van de respondenten zou dan ook graag zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde systemen en zelflerende computers in het wervings- en sollicitatieproces als dit de zoektocht naar werk sneller en succesvoller maakt. Bijna een derde zegt graag advies aan te nemen van een geautomatiseerd systeem of robot als het helpt bij die zoektocht naar werk. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie