Hoe kunnen sociaal-secretariaten uw werklast verlichten?

Hoe kunnen sociaal-secretariaten uw werklast verlichten?

Redactie Baaz

Sociaal-secretariaten zijn in het leven geroepen om de werkdruk van ondernemingen aanzienlijk te verlichten. In onderstaand artikel gaan we dieper in op het veelzijdige takkenpakket van een sociaal secretariaat. Verder staan we ook stil bij de verschillende, relevante criteria die een helpende hand bieden in de keuze voor een specifiek sociaal secretariaat.

Het veelzijdige takenpakket van een sociaal secretariaat

Een onderneming kan behoorlijk wat tijd besparen door taken uit handen te geven aan een sociaal secretariaat. Zij verlichten de werkdruk, waardoor ze optimaal aandacht kunnen besteden aan de meest essentiële zaken.

Denk hierbij voornamelijk aan de leidinggevende taken binnen een onderneming zoals loonadministratie en payroll, loonberekening, sociale administratie en aangiftes, sociaal-juridisch advies op maat en opstarten als zelfstandige/freelancer.

De loonadministratie en payroll

Zowel loonadministratie als payroll kan toevertrouwd worden aan een sociaal secretariaat. Payroll gaat nog een stapje verder dan loonadministratie. Alles wat met personeels- en salarisadministratie te maken heeft, komt dan bij het sociaal secretariaat terecht. Het betreft meer een administratieve dienst.

Dat wil met andere woorden ook zeggen dat het sociaal secretariaat de verantwoordelijkheid draagt voor de arbeidsrechtelijke risico’s. Verdere taken waarmee een payroller zich bezighoudt zijn het administratieve werk dat te maken heeft met in- en uitdiensttreding, salarisadministratie, verzekeringen en belastingen, wetgeving en contractbeheer.

Nieuwe medewerkers aanwerven, verloning bepalen en toekijken op het goed functioneren van het bedrijf worden niet uitbesteed en blijven behoren tot het takenpakket van het bedrijf.

De loonberekening van de werknemers

Naast loonadministratie en payroll is loonberekening eveneens een taak die overdragen kan worden aan een sociaal secretariaat. Hierbij gaat het om salarisberekeningen voor nieuwe werknemers of werknemers die hun contract verlengen of een ander contract krijgen.

Allerhande sociale administratie en aangiftes

Sociale administratie en aangiftes zijn een volgende taak die overgeheveld kan worden. Zaken die te maken hebben met ziekteverzuim en bijhorend advies om dat tot een minimum te beperken, arbeidsongeschiktheid, betaald educatief verlof, pensioenen en tijdskrediet passeren bij dit thema de revue.

Enerzijds zorgeloos uit handen geven aan een sociaal secretariaat en anderzijds met een gerust gemoed vertrouwen hebben in het werk dat een sociaal secretariaat levert. Daardoor kunnen bedrijven voor de volle 100 % focussen op de zogeheten corebusiness.

Sociaal-juridisch advies op maat

Sociaal-juridisch advies op verschillende vlakken maakt evenzeer deel uit van het werk dat een sociaal secretariaat uitvoert. Aanwerven, ontslaan en afwezig blijven van personeel zijn in dit geval van toepassing.

Freelancers in dienst?

Tenslotte is er het luik van de freelancers. Ook zij kunnen terecht bij een sociaal bureau, onder meer voor de opstart van hun zaak als zelfstandige of freelancer.

Het grote voordeel van een sociaal secretariaat is dat ze beschikken over de nodige kennis en ervaring. Daardoor kan het een antwoord bieden op tal van vragen en ondersteuning bieden op administratief vlak, zowel aan freelancers als aan ondernemingen die werken met freelancers.

Administratie uitbesteden? Criteria in de keuze voor het geknipte sociaal bureau

De administratie uitbesteden aan een sociaal secretariaat? Dan is het uiteraard wenselijk om het meest geschikte secretariaat eruit te pikken. Er zijn namelijk verschillende criteria, met name werkingskosten, expertise, online tools en dergelijke meer, die in acht genomen dienen te worden. Aansluitend helpt de vergaarde informatie zonder enige twijfel in de keuze van een sociaal secretariaat op maat.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie