Hoe Europese regelgeving de transportsector in 2025 verandert

Hoe Europese regelgeving de transportsector in 2025 verandert

Redactie Baaz

Nieuwe EU-regels beïnvloeden in 2025 de manier waarop vervoerders werken en plannen. Wat betekenen de veranderingen voor je kosten, je wagenpark en je interne processen? En hoe zorg je voor een goede voorbereiding zonder onnodige investeringen?

Vier Europese regels die je strategie beïnvloeden

In 2025 treden meerdere nieuwe Europese regelgevingen in werking die het dagelijkse werk in de transportsector raken. Van aangepaste CO₂-tarieven tot de invoering van een geavanceerde tachograaf, de veranderingen zijn divers. Voor ondernemers in transport en logistiek betekent dit vooral: kijken naar de impact op operationele kosten, administratieve processen en lange termijn keuzes in het wagenpark. 

Wat deze maatregelen voor je bedrijf kunnen betekenen

CO₂-belasting op het Eurovignet: schoner rijden wordt beloond

Sinds maart 2025 geldt er een aangepaste CO₂-belastingstructuur voor het Eurovignet. Niet alleen het gewicht van het voertuig telt, maar ook de uitstoot. De nieuwe tariefstructuur is gebaseerd op CO₂-emissieklassen, waarbij voertuigen met lagere uitstoot profiteren van lagere tarieven. Vervoerders met een relatief schone vloot profiteren. Bedrijven met oudere of vervuilendere voertuigen zullen hogere heffingen zien.  

Wat dit betekent:
 

  • Je planning en routekeuze kunnen direct invloed hebben op je marges 
  • Het kan lonen om emissievriendelijkere voertuigen anders in te zetten binnen je netwerk 

Strengere eisen voor rij- en rustregistratie

Vanaf augustus moeten internationaal opererende voertuigen uitgerust zijn met de smart tachograaf 2. Deze verplichting geldt voor alle voertuigen die internationaal opereren en is bedoeld om de handhaving van rij- en rusttijden te verbeteren.  Deze registreert naast rij- en rusttijden ook locatiegegevens en grenspassages. 

Wat dit betekent:
 

  • Er is meer transparantie, maar ook meer controle 
  • Chauffeurs hebben begeleiding nodig bij het gebruik van nieuwe systemen 
  • IT-systemen moeten compatibel zijn met de nieuwe dataformaten 

Euro 7-norm: nadenken over je vlootstrategie

De Euro 7-norm richt zich niet alleen op de motor, maar ook op remmen, banden en fijnstof — ook bij elektrische voertuigen. De exacte invoeringsdatum is nog niet vastgesteld, maar impact is te verwachten op voertuigkeuzes, investeringen en afschrijvingen. De Euro 7-norm zal naar verwachting vanaf 1 juli 2025 van kracht worden voor lichte voertuigen en vanaf 1 juli 2027 voor zware voertuigen. 

Wat dit betekent:
 

  • Wacht niet te lang met inventariseren welke voertuigen wel of niet voldoen 
  • Kijk kritisch naar de termijn waarop je voertuigen wilt vervangen of verlengen 

Eén tolsysteem voor Europa: administratieve winst

De EU werkt verder aan de standaardisatie van elektronische tolheffing. Deze standaardisatie valt onder de European Electronic Toll Service (EETS), die streeft naar interoperabiliteit van tolheffingssystemen binnen de EU.  Dit maakt grensoverschrijdend transport eenvoudiger en efficiënter.

Wat dit betekent:
 

  • Minder fragmentatie in systemen 
  • Potentieel snellere facturatie en minder foutkans 
  • Wel belangrijk om bij te blijven in technische koppelingen tussen systemen 

Wat kun je nú doen onder Europese regelgeving in 2025?

De regelgeving zelf kun je niet veranderen, maar de voorbereiding wél. Een paar aandachtspunten:
 

  • Breng in kaart welke voertuigen extra kosten gaan genereren door uitstoot of leeftijd 
  • Werk samen met je chauffeurs om adoptie van nieuwe registratieapparatuur soepel te laten verlopen 
  • Plan je investeringen in nieuw materieel met oog op Euro 7, niet alleen op prijs 
  • Bekijk met je softwareleverancier of je systemen al klaar zijn voor gegevensuitwisseling met slimme tachografen of tolsystemen 

Conclusie

2025 vraagt om aanpassing, maar vooral om overzicht. De vier grote maatregelen uit Brussel veranderen de randvoorwaarden — niet van de ene op de andere dag, maar wel op een manier die vraagt om aandacht. Door nu kritisch te kijken naar kostenstructuur, IT-ondersteuning en wagenparkstrategie voorkom je verrassingen en houd je grip op je marges. 

De combinatie van technische eisen en duurzaamheidsbeleid maakt duidelijk: wie vooruitdenkt, rijdt straks efficiënter én blijft concurrerend. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie