Het is tijd voor de anywhere economy

Het is tijd voor de anywhere economy

Redactie Baaz

Gedreven door de producten en diensten die voldoen aan toenemende verwachtingen, is de ‘anywhere economy’ – of de overal-economie – gebouwd op stevige fundamenten: alles, altijd en overal mogelijk gemaakt door het internet.

Auteur: Ronan Copeland, Group Vice President & General Manager EMEA

Gedreven door de producten en diensten die voldoen aan toenemende verwachtingen, is de ‘anywhere economy’ – of de overal-economie – gebouwd op stevige fundamenten: alles, altijd en overal mogelijk gemaakt door het internet. Nadat de traditionele economie wankelde tijdens de pandemie, bloeide de anywhere economy op. Bedrijven zoals Zoom, Netflix en Amazon werden aanbieders van essentiële diensten voor werk, leven en geestelijke gezondheid.

Voor de pandemie waren ‘anywhere experiences’ – ervaringen die overal toegankelijk zijn zoals on-demand shopping en entertainment - in opmars dankzij veranderende technologieën. Maar in het algemeen waren dit soort ervaringen nog steeds niet de norm maar eigenlijk een uitzondering. In 2020 namen anywhere experiences dus een hoge vlucht; thuiswerken, activiteiten zoals online winkelen, een huis of een auto kopen, een vergadering voeren of naar de dokter gaan - het kon allemaal op afstand. Hoewel mensen met fysieke banen er niet zo veel voordeel uit deze nieuwe mogelijkheden konden halen, deed een groot deel van de wereldbevolking dat wel op een of ander manier en in veel gevallen voor de eerste keer.

Ook de revolutie van digitale technologie, die door de pandemie nog werd versterkt, heeft een merkbare invloed gehad. Veel historici zullen deze revolutie als een keerpunt in de geschiedenis beschouwen. Want net zoals de pandemie onze kwetsbaarheid voor nabijheid blootlegde, maakte het ook de noodzaak voor digitale connectiviteit om bedrijven, diensten en economieën in stand te houden meer dan ooit duidelijk.

Thuiswerken werd ooit beschouwd als een luxe, maar werd in de pandemie van de ene op de andere dag essentieel. Dit was een keerpunt dat de verhouding met plaatsen en fysieke aanwezigheid fundamenteel veranderde. In de geschiedenis van de mensheid is dit twee keer eerder gebeurd, maar wel geleidelijker. De eerste keer was de agrarische revolutie, toen nomadische jagers leerden boeren, waardoor nederzettingen en steden ontstonden. De tweede keer was de industriële revolutie, toen mensen hun boerderijen verlieten om in grotere steden te gaan wonen waar hun werkplekken – fabrieken - lagen. Deze revolutie bracht ons automatisering en massaproductie, die op hun beurt werk, gemeenschappen, gezinnen en de maatschappij zelf veranderde.

Vandaag heeft de informatie-economie een nog groter potentieel om de maatschappij te veranderen dan de schoorstenen en productielijnen van de 19e en 20e eeuw. Het internet is niet alleen de drijvende kracht achter nieuwe bedrijven maar heeft ook de anywhere economy gecreëerd. De anywhere economy wordt aangedreven door de

producten en diensten die altijd en overal via het internet toegankelijk zijn. Hierdoor worden banen, ideeën en markten gecreëerd en worden mensen samengebracht om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Terwijl de traditionele economie tijdens de pandemie wankelde, bloeide de anywhere economy op.

Het dagelijkse woon-werkverkeer werd voor een groot deel van de bevolking afgeschaft, waardoor de uren die in treinen en bussen werden doorgebracht, werden teruggewonnen. Het was een uitdaging om te beslissen wat te doen met al die vrije tijd die we nu terug hadden. In deze vrije tijd hebben velen zichzelf fundamentele vragen gesteld over wat ze van het leven wilden. Dit resulteerde in “The Great Resignation”, vaar velen ontslag namen, wat tot een tekort aan arbeidskrachten leidde, verwant aan het naoorlogse hedonisme dat we zagen in de jaren 1920 en 1960, weliswaar gedempt door stijgende prijzen.

De pandemie heeft niet alleen de noodzaak van digitale verbinding versneld, maar heeft ons ook herinnerd aan wat we misten; elkaar. De meest succesvolle bedrijven en instellingen zullen de online- en offline-ervaring combineren. De bedrijven en overheden die innoveren om deze trend te ondersteunen, zullen de markt voor zijn. In de toekomst zullen we zien dat de anywhere economy zich op talloze manieren manifesteert:

  • Augmented ervaringen. Sommige anywhere experiences zullen de in-person economie versterken zoals bij een bruiloft die de meeste mensen in-person bijwonen maar ook virtueel kunnen bijwonen.
  • Gedeeltelijke vervanging. Dit zijn anywhere experiences die hun in-person equivalenten gedeeltelijk vervangen zoals het splitsen van tijd tussen thuis en kantoor, of de mogelijkheid om een arts virtueel te kunnen bezoeken.
  • Complete vervanging, waarin een functioneel proces, indien mogelijk, op afstand zal gebeuren - altijd en overal.

Om succes te vinden in de anywhere economy moeten bedrijven weten wanneer ze het functionele van het emotionele moeten scheiden. Het is een kwestie van het vinden van een balans tussen face-to-face ontmoetingen die nodig zijn om vertrouwen, empathie en begrip te creëren en het administratieve proces, dat overal en op elk moment moet kunnen gebeuren. Een voorbeeld hiervan is de veilige en snelle verwerking van overeenkomsten en contracten, of slimmere besluitvorming die mogelijk wordt gemaakt door geautomatiseerde contractanalyse.

Of het nu gaat om een product of dienst dat het persoonlijke alternatief aanvult of vervangt, het moet de economie met grotere handigheid kunnen bedienen. In de zoektocht naar talent zal dit van cruciaal belang zijn. Volgens een studie van PwC uit 2022 zou 11% van de Amerikaanse werknemers het liefst fulltime op kantoor werken, en 62% wil minstens enige tijd daar doorbrengen. In de technologiesector is uit een recente studie gebleken dat de meeste werknemers van generatie Z op kantoor willen blijven, terwijl 42% van de babyboomers een zeker element van thuiswerken wil behouden.

Hybride werken is slechts één voorbeeld van hoe de anywhere economy de verwachting van snelheid, personalisering en toegankelijkheid voor een breed scala van producten en diensten aanwakkert. Met de juiste vaardigheden en commerciële grondslagen zal de anywhere economy werkgelegenheid en kansen meer beschikbaar maken voor een grotere groep mensen, verspreid over bredere geografische gebieden, culturen en tijdzones.

De anywhere economy komt eraan; een lichtpuntje in de duisternis van de pandemie. In de komende jaren zal de anywhere economy nieuwe manieren van leven en werken mogelijk maken door de verhouding tussen mensen en plaatsen te herdefiniëren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie