Groot deel salarisverwerkers loopt hoog risico

Redactie Baaz
90 procent van de verwerkers van salarisadministraties loopt een hoog risico om de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te overtreden. De belangrijkste oorzaak is dat salarisverwerkers hun klanten de keuzevrijheid geven in de manier waarop zij gegevens aanleveren. Dat blijkt uit een onderzoek langs de websites van honderd salarisdienstverleners. Met een simpele stap is dit risico af te wenden.

Keuzevrijheid

Salarisverwerkers vinden het belangrijk om hun klanten keuzevrijheid te bieden in de aanlevering van gegevens. Sommige salarisdienstverleners promoten op hun websites de mogelijkheid om salarismutaties zoals in- en uitdiensttreding, urenregistraties, salarisaanpassingen, declaraties, bonussen en de dertiende maand, via een centraal e-mailadres op te sturen. Ook de aanleverdata staan erbij, wat deze e-mailadressen een doelwit maakt voor hackers en spammers.

Daarnaast promoten salarisverwerkers de mogelijkheid om mutaties via Excel in te voeren, te printen en op te sturen per post. Het potentiële risico hierbij is dat bijna niemand deze gegevens aangetekend verstuurt. Dit vergroot de kans dat deze gegevens op straat komen te liggen Bovendien zorgt deze manier van verzending ervoor dat je dubbel werk moet verrichten en dat vergroot de kans op fouten. Ook bieden salarisverwerkers de optie om mutaties per fax en telefoon door te geven, waardoor er ook een datalek kan ontstaan. Zelfs verwerkers die wél beveiligde portalen hebben voor de aanlevering van mutaties bieden de klant de mogelijkheid om deze via e-mail, Excel en telefonisch aan te leveren, om de klant zoveel mogelijk keuzevrijheid te geven.

'Keuzevrijheid is niet hetzelfde als klantvriendelijkheid'

Er zijn kantoren die aangeven bewust niet te kiezen voor een beveiligd portaal, omdat dit het klantcontact minder persoonlijk zou maken. Dit is een misvatting, stelt Vera Lenaerts, business consultant payroll bij Exact. 'Een portal is veilig en maakt tweewegcommunicatie mogelijk, net als bij e-mail.'

'Er lijkt veel onwetendheid te bestaan over de mogelijkheden van een portal, maar ook angst voor het afdwingen van een veilige aanlevermethode', vervolgt Vera. 'Klantvriendelijkheid is niet hetzelfde als keuzevrijheid, een efficiënte en beveiligde aanlevermethode aanbieden is klantvriendelijk. Het aanleveren is even wennen, maar werkt heel intuïtief. Laat klanten vooral zien hoe het werkt, geef instructies en stip de voordelen aan. Je klanten begrijpen het dan doorgaans vrijwel direct, waardoor ze de nieuwe aanlevermethode snel zullen adopteren.'

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie