Generatiekloof op de werkvloer: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Generatiekloof op de werkvloer: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Redactie Baaz

Er ontstaat een kloof in verwachtingen en drijfveren tussen digital natives van de generaties Y en Z en hun leidinggevenden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Citrix dat stelt dat zakelijk leiders de prioriteiten van jongere professionals niet altijd goed inschatten. De verschillen worden voornamelijk duidelijk in de gebruikte technologie en de werkcultuur. De resultaten zijn gepubliceerd als The Born Digital Effect.

De digital natives van de generaties Y (1981-1996) en Z (geboren na 1997) is een volledig digitale wereld met de paplepel ingegoten. Zij maken een groot deel uit van de beroepsbevolking - bij elkaar opgeteld zo’n 5,9 miljoen volwassenen - dus het is belangrijk om te begrijpen wat hen drijft. Zijn het smartphone-junkies die verslaafd zijn aan ‘instant voldoening’? Zijn het nieuwe patatgeneraties of juist prestatiegeneraties?

Een technologische cultuurbotsing

Het gebrek aan begrip begint al bij technologiegebruik, waar grote verschillen te zien zijn tussen Gen Y en Gen Z en hun leidinggevenden. Zo geeft 80% van de digital natives aan gebruik te maken van BYOD-constructies, waarbij ze op hun eigen apparaten werken. Maar slechts 7% van leidinggevenden doet dit ook. Ook gebruikt 78% van de digital natives instant messaging apps zoals WhatsApp, tegenover slechts 16% van de leidinggevenden. En ja, digital natives zetten vaker social media in voor hun werk (64%), maar dat is niet al te veel meer dan de leidinggevenden (53%).

Je zou ook denken dat digital natives vragen om de nieuwste technologische snufjes op de werkplek. 83% van de ondervraagde leidinggevenden denkt wel dat digital natives dit willen, maar slechts60% van de digital natives geeft dit ook daadwerkelijk aan.

Gen Y en Gen Z willen ‘ouderwetse’ baanzekerheid -  maar niet op kantoor

Wat willen digital natives dan wél, als het geen hypermoderne technologie is? Hoewel sociale media bol staan van digital nomads en influencers die van het mooie leven genieten, zijn digital natives niet op zoek naar vrijblijvendheid. Wat ze vooral willen is stabiliteit en baanzekerheid (80%) - en dan het liefst in een baan die voldoening geeft (84%) en een goede werkrelatie met hun manager (84%). 

Aan de andere kant valt een traditionele werkweek niet in de smaak. Ruim een kwart (26%) van de digital natives geeft de voorkeur aan een vierdaagse werkweek. 18% vindt het prima om vijf dagen per week van 9 tot 5 te werken, maar 21% wil graag zelf hun begin- en eindtijden bepalen. 

Wordt die vierdaagse werkweek op kantoor doorgebracht? Als het aan leidinggevenden ligt wel, en ze denken dat digital natives het men hen eens zijn. 32% meent dat digital natives fulltime op kantoor willen werken, 44% ziet een hybride model voor zich waarin iedereen overwegend op kantoor werkt. Maar digital natives denken er anders over. 94% wil niet full-time terug naar kantoor. 28% wil volledig thuiswerken, 29% vindt een hybride werkmodel prima - maar dan wel overwegend thuis.

De onderzoeksresultaten zijn een duidelijk signaal voor organisaties: zij moeten de rol van het kantoor opnieuw vormgeven om aan de behoeften van het Gen Y en Gen Z te voldoen. 

Doen Nederlandse organisaties dit niet, dan lopen ze fors wat winst mis: de economische modellering in het The Born Digital Effect wijst uit dat digital natives wereldwijd in potentie goed zijn voor ruim €1,5 biljoen aan extra bedrijfswinst. Door de bedrijfscultuur beter in te stellen op de behoeften van digital natives, zorgen organisaties dus niet alleen voor productiever en gelukkiger personeel, maar kunnen ze ook flinke bedrijfsgroei realiseren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie