Gaten in de markt: dé trends van 2020

Joël van Vugt
Net zoals ieder jaar had ook 2019 zijn hoogte- en dieptepunten. Veel daarvan hebben we allemaal meegekregen, maar dat geldt lang niet altijd voor de trends. Die hebben een veel geleidelijkere uitwerking, totdat je op een gegeven moment beseft dat je er niet meer omheen kan. De redacties van WINMAG Pro en Baaz bundelen de expertisen en kijken terug op een roerig jaar op technologie en ondernemingsgebied, dat ongetwijfeld zijn weerslag zal hebben op 2020.

Devices

2019 is toch wel het jaar waarin smartphones ophielden telefoons te zijn en onderdeel werden van het IT-landschap van een bedrijf. En dat is niet zo raar. Door toenemend cloudgebruik zijn steeds meer bedrijfsgegevens te benaderen via de smartphone. Hierdoor krijgt de smartphone een soort van superfunctie als communicatiehub van iedere medewerker. In veel gevallen is het apparaat nu belangrijker dan de werklaptop. Nieuwe kansen dus, maar ook bedreigingen. Hoe beheer je in vredesnaam al die apparaten die overal naar toe gaan? Centraal smartphonebeheer lijkt voorlopig het antwoord te zijn van IT-afdelingen. Vergeet die goede oude tijd dat je zelf je werktelefoon kon uitzoeken. In 2019 en zeker in 2020 is er alleen nog een voorgeprogrammeerde telefoon beschikbaar. Hopelijk vind je hem leuk.

Automotive

2019 was natuurlijk het jaar van de Tesla model 3. Begin december ging nummer 20.000 over de toonbank en in november was de Tesla het meest verkochte model. Het belooft wat voor 2020 als er maar liefst zestien elektrische Duitse modellen op de markt komen. We hebben ineens wat te kiezen bij prijzen die door de concurrentie fors omlaag gaan. Zelfs de befaamde Tesla kost nu minder dan 50.000 euro. Ook Duitsland zelf heeft wat in te halen. Het land wil een monsterslag maken en in één jaar een miljoen (!) Duitsers overhalen om elektrisch te gaan rijden. Veel succes!

Management en strategie

Het zijn gouden tijden voor werknemers. Met een historisch laag werkloosheidspercentage van onder de 3,5 procent liepen veel werkgevers tegen de grenzen van hun groei aan. Want daarvoor heb je mensen nodig. De ICT, de zorg en het onderwijs kwamen bijna wekelijks voorbij in het nieuws. Niet genoeg geld, mensen die een betere baan zoeken en hun collega’s met een te hoge werkdruk achterlaten. Ook in 2020 is de arbeidsmarkt uitdaging nummer één voor het management. Oplossingen zijn er echter wel. Steeds meer bedrijven kiezen voor het intern opleiden van werknemers. Ook het invliegen van talent uit het buitenland neemt een hoge vlucht. Zo verdubbelde het aantal kennismigranten uit India in slechts vijf jaar tijd.

Tegelijkertijd blijft het trekken geblazen aan werknemers. Zowel om te komen als om te blijven. De vraag is of deze trend wel doorbroken gaat worden. Nu de babyboomers echt massaal met pensioen gaan lijkt zelfs de groei van de economie op het spel te staan. Zonder arbeiders geen groei. Zo simpel is het. Bedrijven doen er wijs aan om hier serieus naar te kijken. Hoe positioneer je jezelf in een land dat vrijwel uitgegroeid is?

Financiering en bankieren

2019 was natuurlijk het jaar waarin Facebook trots aankondigde dat het de financiële wereld in één klap zou veranderen, waarna traditionele banken en instituten er, met succes, alles aan deden om te voorkomen dat dit in 2020 echt gaat gebeuren. Inmiddels zijn de plannen grotendeels in de ijskast verdwenen. Maar dat geldt niet voor veel al langer lopende trends.

Nederland blijkt namelijk een uiterst vruchtbare bodem te zijn voor fintech. We zijn gewend om digitaal te betalen, hebben vertrouwen in online financiële instituten en zijn natuurlijk vooral gefocust op prijs/kwaliteit. En dat is precies waarmee fintech de traditionele band het vuur aan de schenen legt. De echte doorbraak in 2019 is echter een nieuwe wet. In februari dit jaar trad de nieuwe Europese PSD2 wet in werking, waardoor banken verplicht zijn om jouw gegevens te delen met derden als jij daar zelf toestemming voor geeft. Een ongekende katalysator voor fintech waardoor we in 2020 ongetwijfeld nog veel meer online financiële producten van nieuwe, innovatieve bedrijven en van onze huidige banken kunnen verwachten.

Online marketing

In 2019 waren de meeste trends niet veel anders dan die in 2018: AI, Machine Learning, algoritmes en Big Data bepalen al jaren het toekomstbeeld. De vraag is wanneer de online marketeers zichzelf opheffen.

Wat wel een leuke nieuwigheid was dit jaar was de opkomst van slimme speakers en die zal de komende jaren ongetwijfeld doorzetten. Er zit een significant verschil tussen een gesproken zoekopdracht aan Google en een geschreven. Normaal gesproken krijg je een lijst te zien met resultaten. Sta je op plaats twee dan scoor je alsnog een flink deel van het zoekverkeer. Met de speaker niet. Die gaat standaard voor het hoogste zoekresultaat. Plaats één wordt dus fors meer waard de komende tijd.

Om dit voor te zijn sorteren veel grote bedrijven voor met mogelijkheden om direct met hen te communiceren via de speaker. Met Actions on Google kun je nu al direct communiceren met onder andere Albert Heijn, Bol.com en PostNL. In 2020 wordt het ook mogelijk om via de speaker direct bestellingen te doen.

Cybersecurity

We hadden het net al over de toegenomen risico’s van cybercriminaliteit. Maar er gebeurde meer op cybergebied. Eigenlijk komen hier meerdere trends samen: toegenomen cybercrime, een zeer krappe arbeidsmarkt voor veiligheidsexperts, een verdere toename van werken in de cloud en eindelijk het besef dat dit toch echt belangrijk is.

Het leidt er toe dat security steeds meer geautomatiseerd en geïntegreerd zal worden in de bedrijfsapparatuur. Niet alleen meer een firewall die verkeer van buiten naar binnen controleert, maar ook de datastromen tussen alle devices in de gaten houdt. Belangrijk bijvoorbeeld voor IoT, dat notoir slecht beveiligd is en een mogelijke ingang kan zijn voor hackers. Ook cloudbeveiliging wordt steeds belangrijker. Nu multiple-factor authentication eindelijk de norm is geworden, is het te hopen dat we er in 2020 ook echt aan gaan wennen.

Risk Management

Verzekeringen lopen in veel gevallen het risico achterna en zelden andersom. Dit jaar was wel duidelijk waar ondernemers wak ker van zouden moeten liggen (maar dat nog zelden doen): cybercrime. Maar liefst 66 procent van alle MKB’ers waren het afgelopen jaar minimaal één keer slachtoffer van cybercriminelen. Daarmee staan we wereldwijd op de tweede plaats, net onder België. Het gros van de bedrijven heeft cybercrime niet als risico ingecalculeerd en vertrouwd er maar op dat het goedkomt.

Een trend van 2019 was echter dat cybercriminelen zich steeds meer op ondernemers gaan richten met gerichte vormen van ransomware. Ze schieten niet langer meer als hagel op een database af, maar proberen doelgericht een bedrijf te besmetten. Hierdoor zijn de losgeldbedragen soms enorm: tot ruim boven de 100.000 euro en gaan bedrijven soms failliet omdat ze niet meer bij hun gegevens kunnen. Wat dit te maken heeft met verzekeringen? Inmiddels is er een hele nieuwe tak van verzekeringen ontstaan die je afdek ken tegen de risico’s van cybercrime. De spijtige verwachting is dat deze in 2020 ongetwijfeld ook nodig zullen zijn.