Fortnite zet  €1 biljoen en 200 echtscheidingen om

Fortnite zet €1 biljoen en 200 echtscheidingen om

Redactie Baaz

Het grootste nieuws van al: ook getrouwde mannen spelen Fortnite. 200 van die mannen zijn inmiddels niet meer getrouwd. Epic Games, ontwikkelaar, zette sinds de lancering in 2017 €1 biljoen om. Niet zonder reden.

vader en moeder inmiddels kotsmisselijk van wordt – legden de basis voor het succes. Krimpende spelersaantallen (denk aan The Hunger Games) en een competitieve basis staan beide op de voorgrond, wanneer we op succesoorzaak blikken. Kwaliteitsproduct? Check.

Fortnite

Niet onbelangrijk: prijsmodel. Het ontwikkelen van een zogenaamd free-to-play spel is niet voor elke partij weggelegd: geen garantie van omzet biedt enorme risico’s. Epic Games heeft de vrijheid gehad om tijdens en na de ontwikkeling de kans te wagen. Eerdere succesvolle uitgaves boden een financiële rust die bij legio aan ontwikkelingsstart-up’s ver te zoeken is.

Combineer je gratis toegankelijkheid met een op de kids gericht marketingkanon en talloze microtransactie, dan heb je het voor elkaar. Papa’s creditcardschuld financiert de boterham van een ontwikkelingsafdeling in North Carolina (locatie Epic Games). Klinkt makkelijk. Is het niet.

De conversie van een niet betalend spelspeler naar een dokkend klant is verschrikkelijk laag in de ‘freemium’ branch. Gemiddeld: slechts 2%. Een combinatie van uiterlijk vertoon, denk aan dansjes en kleertjes, en een constante stroom van nieuwe content --  en contentmarketing daarvan -- resulteerde voor Epic Games in een conversiepercentage van 68,8%. Ofwel: van een willekeurige basisschoolklas heeft méér dan twee derde een cosmetische aankoop gedaan in Fortnite.

Stellen dat we dé succesformule van Fortnite kennen en brengen is mosterd na de maaltijd. Macrowendingen op vlakken als social media (bijvoorbeeld Youtube en Twitch) hebben ongetwijfeld invloed op de alsmaar groeiende spelersbasis. Succes op basis van productkwaliteit: een romantisch idee, door de jaren heen keer op keer ontkracht. Echter, met het gigantische succes van Fortnite, durven wij het opnieuw te fluisteren: topproducten leveren topsucces.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie