Grenzen verleggen

Familiebedrijven met externe bestuurder internationaal actiever

Redactie Baaz
Hoe groter de invloed van niet-familieleden op de strategie van een familiebedrijf, hoe beter het bedrijf in het buitenland presteert en hoe meer buitenlandse omzet het maakt.

Familiebedrijven onderscheiden zich in het buitenland door hun langetermijnoriëntatie en inzet op duurzame relaties. Voorwaarden voor succes over de grens zijn onder meer een goed functionerende arbeidsmarkt en veel interpersoonlijk vertrouwen in het betreffende land.

Grenzen verleggen

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport ‘Grenzen verleggen’, een studie van het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en de Rabobank. In dit onderzoeksrapport wordt gekeken naar de manier waarop familiebedrijven internationaliseren.

Hoewel familiebedrijven bekendstaan om hun behoudende imago, blijken ze op het gebied van internationaal ondernemen allesbehalve conservatief. Meer dan 60 procent van de circa 270.000 Nederlandse familiebedrijven exporteert naar het buitenland; 70 procent investeert internationaal of heeft buiten de grenzen een financieel belang. Bijna 60 procent heeft zelfs één of meer dochterondernemingen in het buitenland.

Groeikansen en risicospreiding over de grens

Het is niet vreemd dat familiebedrijven actief zijn in het buitenland. Ze hebben namelijk  duidelijk baat bij het verleggen van hun grenzen. Zo boeken internationaal opererende familiebedrijven gemiddeld een brutomarge van 7,9 procent op hun omzet, tegen 4,8 procent bij familiebedrijven die alleen in eigen land zakendoen.

Buitenlandse markten bieden niet alleen groeikansen en perspectief op een hogere omzet, maar maken ook meer risicospreiding mogelijk en bieden bedrijven kans om hun productlijn uit te breiden.

Steeds makkelijker en aantrekkelijker

'Internationaal zakendoen is steeds makkelijker en aantrekkelijker geworden dankzij technologische ontwikkelingen en vrijere handel,' vertelt Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en directeur van het ECFB.

Heugens geeft aan dat ook familiebedrijven daar de vruchten van plukken, met name in opkomende economieën. Onderscheidend aan familiebedrijven is dat ze op zoek gaan naar duurzame relaties met gelijkgestemde partners. 'Dat geeft ze vooral een strategisch voordeel in landen die focussen op de lange termijn.'

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie