EU wil Intelligent Speed ​​Assist verplicht stellen

Jordi Smit
Als het aan de Europese Unie ligt, rijdt in de toekomst geen enkele automobilist meer te hard. Alle nieuwe auto's moeten namelijk vanaf 2022 worden uitgerust met elektronica, genaamd ‘Intelligent Speed ​​Assist' (ISA), die actief voorkomt dat je te snel rijdt.

Intelligent Speed ​​Assist

De Intelligent Speed ​​Assist werkt middels een snelheidsherkenningcamera en/of GPS-gekoppelde snelheidslimietgegevens om bestuurders te adviseren over de huidige snelheidslimiet. Het systeem laat je auto niet automatisch remmen, maar beperkt het motorvermogen. Daardoor kan de auto niet voorbij de snelheidslimiet die daar geldt.

Wetsvoorstel Intelligent Speed ​​Assist

Een deel van de Europarlementariërs heeft een wetsvoorstel ingediend voor het verplicht gebruik van deze technologie. Er wordt geschat dat deze mogelijke maatregel het aantal verkeersdoden in Europa met 20 procent kan laten verminderen. Bovendien kan het in 15 jaar 25.000 doden op Europese wegen voorkomen.

Begrenzers

De begrenzers worden in eerste instantie geïnstalleerd met een systeem waarmee bestuurders tóch kunnen versnellen door hard het gaspedaal in te trappen. Dit zou het veiliger maken voor een bestuurder, mocht het nodig zijn om kort te accelereren om snel weg te komen bij een gevaarlijke situatie.

LEES OOK: Zelfrijdende auto’s: risicovol of uitvinding van de eeuw?

Andere veiligheidsmaatregelen

Andere verplichte veiligheidsmaatregelen die binnen drie jaar moeten worden ingevoerd omvatten rijstrookhulp en automatische noodremsystemen. Deze moeten trouwens nog wel worden goedgekeurd door het Europees Parlement, de Europese Commissie en de afzonderlijke lidstaten.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi