Een vliegende start voor Volvo met 30,2% meer verkoop in januari 2021

Redactie Baaz
Volvo Cars heeft qua verkoop zijn beste januarimaand ooit gerealiseerd. De verkoopgroei is des te opmerkelijker gezien alle beperkingen als gevolg van de coronapandemie die de wereld momenteel in zijn greep houdt. Zowel in Europa als in China en de Verenigde Staten nam het aantal verkopen toe.

De wereldwijde verkopen van Volvo groeiden afgelopen januari met maar liefst 30,2% tot 59.588 auto’s in vergelijking tot een jaar eerder. Een significant deel hiervan (71%) komt voor rekening van Volvo’s SUV-aanbod dat uit de Volvo XC40, XC60 en XC90 bestaat. 

Het aandeel van Volvo’s Recharge-modellen verdubbelde ruimschoots in januari. Deze geëlektrificeerde modellen (Plug-in hybrid en Pure electric) zijn inmiddels goed voor 23% van alle modellen die Volvo wereldwijd verkoopt. In Europa is dit zelfs 41%.

Het aantal Europese verkopen steeg afgelopen januari met 9% naar 24.857 auto’s. Vooral in thuisland Zweden, Duitsland en Nederland behaalde Volvo uitstekende verkoopresultaten. 

Volvo XC40: nummer één in Nederland 

In Nederland nam het aantal registraties in januari toe met 9%, de grootste stijging van alle premium automerken. Het overgrote deel van deze auto’s is een Recharge plug-in hybride model, waarmee Volvo’s elektrificitatiestrategie wordt bekrachtigd.

De Volvo XC40 is uitgegroeid tot hét succesnummer van Volvo. Het aantal registraties steeg met maar liefst 95% in vergelijking tot een jaar eerder. Hiermee is de Volvo XC40 in januari de best verkochte auto in Nederland.

Ook de Volvo V60 is in Nederland populair. Het aantal registraties steeg afgelopen januari met 25% waarmee de Zweedse estate eveneens de populairste auto in zijn klasse is.

De Volvo S60, XC60 en V90 blijven nauwelijks achter en nemen elk de tweede plaats in hun klasse voor hun rekening. Volvo staat, qua registraties, momenteel in Nederland op de zesde plaats, waarbij één op de drie verkochte plug-in hybride modellen een Volvo is.

In China namen de verkopen toe met een indrukwekkende 91,3% tot 19.160 auto’s. Hiermee is Volvo’s grootste afzetmarkt volledig hersteld van de COVID-19-gerelateerde verkoopdaling in januari 2020. Met name de vraag naar de Volvo XC40 en S60 nam toe.

Bekroond SUV-aanbod

Ook in Amerika heeft Volvo een uitstekende januarimaand achter de rug: het aantal verkopen steeg met 32,4% tot 8.151 auto’s in vergelijking tot januari 2020. De stijging is vooral te danken aan het bekroonde SUV-aanbod van Volvo met de XC90 als absoluut topmodel. 

Wereldwijd gezien is de Volvo XC40 het populairste Volvo-model met 17.770 verkochte auto’s in januari 2021 (2020: 10.802). De compacte SUV wordt op de voet gevolgd door de Volvo XC60, goed voor 17.053 verkopen (2020: 10.802). De derde Volvo in de rij is de XC90, met 7.564 verkopen (2020: 6.902).

 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie