Een derde Nederlanders ziet blurring horeca en retail wel zitten

Een derde Nederlanders ziet blurring horeca en retail wel zitten

Redactie Baaz

Een derde (32%) van de Nederlandse bevolking is voorstander van blurring. Dit blijkt uit een onderzoek van Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete ondernemersplatform waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen vereenvoudigen, opschalen en uitzonderlijke gastervaringen bieden, gehouden onder 1000 Nederlanders. Eén op vijf (21%) zegt zelfs het idee geweldig te vinden. Blurring is een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht. Het onderwerp staat sinds kort in het regeerakkoord omdat het kabinet blurring- en mengformules meer wil toestaan, zodat retailers hun klanten bijvoorbeeld een drankje kunnen aanbieden tijdens het shoppen.

Een kwart van de respondenten staat open voor meer blurring-concepten in zijn of haar stad te zien, zolang het maar in balans blijft. Eén op de vijf (20%) is nog niet helemaal overtuigd van het concept en wil het eerst ondervinden.

Meer ‘blurren’ na de pandemie

Meer dan een kwart (28%) van de respondenten geeft aan dat de pandemie het ‘blurren’ van hun winkel- en eetgedrag heeft versneld. Zo is 10 procent sneller geneigd om een winkel te bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden, en ziet 8 procent winkelen meer als een sociale activiteit. Toch is niet ieders gedrag veranderd door de pandemie: 36 procent gaat nog altijd met één doel naar een winkel of restaurant: shoppen óf uit eten.

Nieuwe blurring-concepten uitproberen

Van alle respondenten staat bijna twee derde (64%) open voor het uitproberen van blurring-concepten in de horecasector, waarbij de voorkeur uitgaat naar koffiebars (37%) en fine-dining restaurants (22%). Meer dan de helft (58%) van de respondenten wil blurring ook uitproberen in de retailsector, waar huis- en tuinwinkels (28%), kledingwinkels (22%) en kappers en schoonheidssalons (20%) tot de meest populaire opties behoren.

Vrouwen (63%) zijn over het algemeen meer te spreken over blurring dan mannen (42%). Iets eten en drinken tijdens het shoppen is het meest populair (35%), gevolgd door het bijwonen van een cultureel event – zoals van een poëzie-sessie in een boekhandel – waar je ook een drankje kan nuttigen (21%).

“Het is fantastisch om te zien dat de regering de retail-, horeca- en cultuursector stimuleert om nauwer met elkaar te gaan samenwerken en zelfs te laten blenden. Het is opvallend dat er nu voornamelijk gesproken wordt over dat retailers straks hun klanten ook een biertje of wijntje mogen aanbieden, want het blurring-concept biedt veel meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar in iemands favoriete kledingwinkel, maar ook aan restaurants die accessoires of ingrediënten verkopen”, licht Sam Bursens, Sales Manager Benelux bij Lightspeed toe. “Dat blurring nog niet

optimaal benut wordt in Nederland heeft vooral te maken met wet- en regelgeving, maar het nieuwe regeerakkoord biedt perspectief. Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders hierover nog verdeeld zijn. Maar onbekend maakt onbemind. In het buitenland is blurring al behoorlijk succesvol, aangezien het voor meer creatieve concepten op de markt zorgt – en dat kunnen wij alleen maar toejuichen.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie