DS Automobiles toont met M.i. 21 interieurdesign van de toekomst
DS Automobiles met interieur van de toekomst

DS Automobiles toont met M.i. 21 interieurdesign van de toekomst

Redactie Baaz

DS Automobiles presenteert het ‘M.i. 21’. Het gaat hier om een manifest van DS DESIGN STUDIO gericht op het interieurdesign van de toekomst. Hiermee is het mogelijk het gezamenlijke denken van de ontwerp- en productteams weer te geven rond nieuwe concepten, originele vormen, technische evoluties, verbeterde ergonomie en HMI, alsmede verkenningen op het gebied van kleuren, materialen en afwerking.

Het manifest is een waardevol communicatiemiddel voor technici en senior managementteams van DS Automobiles en een creatieve stimulans voor de ontwerpteams. In tegenstelling tot een conceptauto bevat een manifest verschillende vereisten om een snellere productie te kunnen garanderen. Met het manifest M.i. 21 deelt DS Automobiles zijn visie op de toekomst van interieurdesign tijdens de tentoonstelling Révélations, die van 7 tot 11 juni 2023 in Grand Palais Ephémère in Parijs wordt gehouden.

Thierry Metroz, Design Director van DS Automobiles: “Révélations is een evenement gewijd aan de expertise, ambacht en uitmuntendheid van ambachtslieden. We zijn sinds 2019 betrokken bij dit evenement, dat voor ons de kans biedt het publiek te ontmoeten dat waarde hecht aan mooie, avant-gardistische materialen, stijl, expertise en design. Het is interessant om alle indrukken, gevoelens en opmerkingen te verzamelen, als een real-life test met experts. Onze deelname aan Révélations geeft ons ook de kans om onszelf extra te profileren via onze DS x MÉTIERS D'ART-ontwerpwedstrijd.”

De visie op het interieur van de toekomst

Het M.i. 21 is ontworpen door Thomas Bouveret (Head of Interior Design van DS Automobiles) en Vincent Lobry (Head of CMF Design) in samenwerking met hun teams. Het manifest herdefinieert het auto-interieur van de toekomst en ondersteunt de kunst van het reizen. Belangrijke eigenschappen zijn:

- Licht

Licht draagt bij aan het welzijn in de cockpit. Of het nu gaat om direct of indirect licht om kenmerken uit te lichten en een nieuwe dimensie aan de materialen te geven – het levert een belangrijke bijdrage aan de zintuiglijke ervaring in de auto die adaptief, intelligent, verbonden is met zijn omgeving. De cirkels in de deuren zijn verlicht om de gebruikte materialen extra tot uiting te laten komen.

- Volume

Het ontwerp creëert meer ruimte. Zo is extra ruimte vrijgemaakt door het dashboard te laten ‘zweven’ en verder naar voren te plaatsen. De vloer is opnieuw ontworpen zonder middentunnel en middenconsole, terwijl de glasoppervlakken zijn vergroot om een extra gevoel van ruimte, vrijheid en rust te creëren. Opbergruimtes zijn geïnspireerd op de meubelwereld. Een evenwichtige combinatie van materialen, het prettige gevoel van aanraking en de juiste verdeling van volumes optimaliseert het gevoel van welzijn aan boord.

- Geluid

Het lage geluidsniveau in de cabine draagt bij aan de esthetische indeling van de cockpit en weerspiegelt de akoestische kwaliteit van de interieurs van DS Automobiles. Geluid maakt deel uit van de reis. Geluid kan de ervaring versterken, maar een gebrek eraan kan het comfort flink verhogen. Er is lang nagedacht om een einde te maken aan het constante gemanoeuvreer van audiocomponenten en om ruimte en massa te winnen. Het manifest toont een ontwerp dat visueel aantrekkelijker en meer in lijn is met de vloeiende en verfijnde stijl. Al het audiogeluid is gecentraliseerd in een fraai object dat direct de aandacht trekt met zijn ontwerp, positionering in de cabine en bijbehorende verlichting.

- Onderdompeling

De interactie tussen mens en machine is opnieuw ontworpen. De eerder getoonde DS AERO SPORT LOUNGE uit 2020 vertaalde de visie van een interieur al, met een minder opdringerige en meer magische interface. Zo werd de informatie geprojecteerd op katoensatijn. Beeldschermen werden achterwege gelaten om mentale overbelasting en redundantie van informatie te verminderen. De race om de grootte of het aantal beeldschermen in een auto is een duidelijk opwaartse trend in de auto-industrie, maar wanneer ze zijn uitgeschakeld, hebben de schermen geen esthetische waarde. Het idee is om technologie te vinden die de verwachte informatie toont, zonder in te boeten aan kwaliteit en zintuiglijke aantrekkingskracht.

In het M.i. 21-manifest wordt een innovatieve oplossing getest met een strip die ondoorzichtig kan worden gemaakt om informatie op te projecteren, maar ook transparant kan worden gemaakt om materialen bloot te leggen. Deze oplossing wordt alleen niet toegepast voor de schermen in de portieren die de beelden van de digitale buitenspiegels tonen.

- Artistieke dimensie

Een ander doel van het M.i. 21 is om de mogelijkheid van personalisering verder uit te breiden met behulp van een echt kunstwerk. Iedereen kan dit naar eigen smaak aanpassen. Artistieke expressie tilt het naar een hoger niveau. Door het ontbreken van een speaker komt er ruimte vrij in de portieren. Deze ruimte kan worden hergebruikt voor extra opslag of artistieke expressie. De cirkels vertegenwoordigen de perfecte geometrie en een vorm van geruststelling. Ze benadrukken en differentiëren de cockpit met een kenmerkend, sterk grafisch ontwerp.

Vragen aan Thierry Metroz, Design Director van DS Automobiles

Wat is een manifest en wat zijn de verschillen ten opzichte van een conceptauto?

“Een manifest is een werkinstrument, een echte versneller van verandering, die we gebruiken om na te denken over de toekomst. Het is een fysiek model dat normaal gesproken geheim moet blijven, omdat het veel over onze toekomst verklapt. Deze modellen zijn een link tussen onze visie en projecten in ontwikkeling. Ze helpen ons werk te begeleiden en delen dit onderzoek met de technici en het management van de groep. We kunnen ook tests uitvoeren om de aantrekkelijkheid te meten.”

“Deze interne onderzoekstool wordt ook gebruikt om de creativiteit van onze teams de vrije loop te laten en rekening te houden met het feit dat de meeste elementen in productie moeten worden genomen. En daar zit het grote verschil met een conceptauto die niet of nauwelijks geproduceerd zal worden. Als laatste punt is de tijdsfactor belangrijk. Bij een 100% digitaal ontwerp zit er minder dan zes maanden tijd tussen de eerste schets en het definitieve model. De manifesten kristalliseren onze gedachten over een toekomstig product op dit moment en geven de roadmap weer.”

Wat is de boodschap van het manifest en wordt hier het interieur van een toekomstig model getoond?

“Het M.i. 21 is belangrijk voor de geschiedenis van ons merk. Het onderstreept een benadering van openheid van onze kant. We delen ons creatieve proces en onze visie met een breed publiek van kenners, zowel in de autowereld als in de wereld van het ambacht. We ervaren een historische transformatie van auto-interieurs. Nieuwe architecturen met betrekking tot elektrische platforms, autonome rijmodi, de komst van kunstmatige intelligentie en vooral de wens van onze klanten om een andere ervaring te hebben, staan centraal in ons denken. Het manifest illustreert deze ingrijpende veranderingen en biedt ons de gelegenheid een unieke visie op de French Art of Travel te delen.”

Kijkje achter de schermen van design

Parallel aan de presentatie van het M.i. 21-manifest op de tentoonstelling Révélations is het ook te bekijken op de nieuwe website dsdesignstudio.paris. Deze website vormt een aanvulling op de corporate website van DS Automobiles en is bedoeld om het grote publiek mee te nemen in de creaties, expertise en samenwerkingen van het merk. Bezoekers krijgen een kijkje achter de schermen van projecten zoals het M.i. 21-manifest. Door middel van exclusieve interviews is de visie en passie van de ontwerpers van toekomstige projecten van DS Automobiles te ontdekken.

Thierry Metroz: “We willen het publiek meer laten zien wat achter de schermen gebeurt, zoals een chef-kok zijn klanten in de keuken zou uitnodigen. Onze eerste motivatie is om onze passie te delen met de bezoekers van de website, die normaliter slechts een deel van onze ontwerpen te zien krijgen in onze showrooms en af en toe op shows. We willen aan zoveel mogelijk mensen de ontstaansgeschiedenis van het ontwerp van onze conceptauto’s en productiemodellen uitleggen. In het LAB-gedeelte van de website dsdesignstudio.paris krijgen bezoekers enkele ontwerpen te zien die je niet direct verwacht van een autodesignafdeling.”

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie