Drie op de vijf werknemers WILLEN ICT-vaardigheden verbeteren

Redactie Baaz
Bijna drie op de vijf werknemers (59%) willen hun ICT-vaardigheden verbeteren. Gemiddeld zijn zij bereid daar zelfs een dagdeel (3,5 uur) per week aan te willen werken.

Persbericht:

De ondervraagde professionals geven aan dat de tevredenheid over hun ICT-vaardigheden op verschillende manieren kan worden verhoogd. Meest populair hierbij is uitleg van de technologie door een directe collega (37,8%) of een expert binnen de organisatie (35%). De handleiding is met een gemiddelde van 16,2% niet populair onder werknemers. Dit middel wordt wel twee keer zo veel door vrouwen geraadpleegd (24%) als door mannen (12,7%). Vragen stellen aan experts via social media is de minst populaire oplossing (7,5%).

Vrouw wil training, man zoekt het zelf uit

Opvallend meer vrouwen dan mannen geven de voorkeur aan het inroepen van hulp van een directe collega: 44% van de vrouwen versus 34,5% van de mannen staat hiervoor open. Ook noemen vrouwen bijna twee keer zo vaak als mannen een klassikale training of cursus als oplossing (36% versus 18,2%). Mannen geven op hun beurt vaker dan vrouwen de voorkeur aan het zelf opzoeken van informatie via intranet of internet (21,8% versus 8 %). KPN Consulting concludeert dat de behoefte van mannen en vrouwen verschilt als het gaat om vormen van support.

“We kijken bij een adaptatie-aanpak naar de doelgroep die met de nieuwe technologie aan de slag gaat. Zoals uit het onderzoek blijkt, verschilt de behoefte per doelgroep. Met meer trainingen geven en handleidingen schrijven alleen, los je het probleem niet op”, zegt consultant Richie van Heuven van Staereling van KPN Consulting. Hij deed onderzoek naar de ICT-vaardigheden van medewerkers en wat er nodig is om succesvol een gedragsverandering te bewerkstelligen. “Om medewerkers te stimuleren de mogelijkheden van de technologie te gebruiken, is een bredere aanpak nodig. Begin met het centraal zetten van de medewerkers en zoek vanuit dit perspectief de best passende aanpak. Daarom stemt KPN Consulting de training en ondersteuning af op elke doelgroep – of het nou gaat om techneuten of verkopers.”

Gebrek aan ervaring en motivatie

Meestal is het de ICT-afdeling die nieuwe technologie invoert op een afdeling, terwijl het de medewerkers ontbreekt aan gebruikservaring. Denk aan de introductie van Windows 8 en Lync of devices zoals tablets en smartphones. Deze bieden veel nieuwe - voor velen onbekende - functionaliteiten die (samen)werken effectiever maken. Als de ICT-afdeling de medewerkers daarover niet voldoende informeert, zijn ze minder gemotiveerd om de nieuwe technologie optimaal te benutten. “En dat is zonde van de investering, want er is meer uit te halen voor de hele organisatie”, stelt Van Heuven van Staereling.

Focus op gedragsverandering

Volgens KPN Consulting is de houding van medewerkers ten opzichte van nieuwe technologieën doorslaggevend in succesvol gebruik hiervan. Ook bevestigen diverse onderzoeken dat het slim introduceren van technologie een productiviteitsverbetering kan realiseren van maar liefst 28 minuten per werknemer per dag. Van Heuven van Staereling: “Als organisatie wil je uiteindelijk een gedragsverandering bereiken. Dit komt samen in onze aanpak voor New Technology Adaptation, die we succesvol bij dit soort implementaties aanbieden. Samen met onze eigen communicatiespecialisten en gedragsdeskundigen bepalen we welke doelgroepen met welke informatie en middelen worden benaderd voor het maximale leer- en gedragseffect. Met deze op maat gesneden adaptatie-aanpak verhogen we de productiviteit op de werkvloer. Daar hebben zowel werknemer als werkgever profijt van.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie