Detailhandel groeit in omzet
Het aantal verkochten producten nam met 3,4 procent toe, terwijl de prijzen met 0,2 procent daalden. De omzet steeg voornamelijk in de non-foodsector. Met 3,2 procent heeft de detailhandel meer omzet gedraaid dan vorig jaar, zo maakt het CBS bekend. Dat komt vooral doordat er meer werd verkocht. De omzet steeg voornamelijk in de non-foodsector, denk daarbij aan woninginrichtingswinkels.
De eerste twee kwartalen van 2015 kwamen positief uit de verf, en het ziet er naar uit dat deze positieve trend door blijft zetten. Ook groeide de omzet in de detailhandel via internet in het afgelopen jaar.
Non-Food Branches
Winkels in non-foodartikelen wisten een omzetgroei van 4,3 procent te behalen ten opzichte van vorig jaar. In juni 2014 was het prijsniveau voor het eerst in anderhalf jaar hoger, deze nam namelijk met zes procent toe. Het volume groeide daarme met vier procent.
Food & Online
Niet alleen in de non-food branches was er stijging te zien, maar ook bij winkels in voedings- en genotsmiddelen. De winkels noteerden een omzetgroei van 1,9 procent. De omzet in de detailhandel via het internet kende de grootste groei. Met twintig procent ging de omzet omhoog. Zo kenden winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, een groei van 22.7 procent en webwinkels een groei van 18,3 procent.