De voordelen van een CRM-systeem

De voordelen van een CRM-systeem

Redactie Baaz

Klantcontact is een essentieel onderdeel voor ieder bedrijf. Door middel van een goed Customer Relationship Management, ofwel klantrelatiebeheer, kun je op een efficiënte manier contact houden met klanten. Je kunt hier gespecialiseerde systemen voor gebruiken. In deze systemen zijn verschillende onderdelen van CRM toegevoegd. Zo kun je gemakkelijk overzicht houden binnen jouw klantenrelaties. Wil je meer te weten komen over de voordelen van een CRM-systeem en welke voordelen het biedt voor jouw bedrijf? Lees dan even verder.

Verbeter de relatie met de klant

Wanneer jouw bedrijf aan het groeien is zal het klantenbestand meegroeien. Waar je eerder nog makkelijk een-op-eencommunicatie kon toepassen, is het nu handiger om de communicatie te centraliseren. Helaas heeft dat ook een keerzijde: het wordt lastiger om mogelijke wensen van jouw klanten te ontdekken, omdat je minder tijd hebt voor persoonlijk contact. Met behulp van een een ConnAct CRM systeem heb je de klantgegevens beter op een rij, waaronder de activiteiten en projecten, maar ook de mailwisselingen, facturen en verzoeken. Zo kun je de berichten richting jouw klanten beter aanpassen op hun wensen, zodat je leads makkelijk om kunt zetten in winst. Daarnaast zorgt de implementatie van een CRM-systeem ook voor een hogere klanttevredenheid. 

Maak jouw marketing optimaal 

Het gebruik van een CRM-systeem helpt dus in het verbeteren van de communicatie tussen jouw bedrijf en de kanten. Een CRM heeft echter nog meer voordelen. Zo helpt het met het verbeteren van de marketingstrategie. Doordat het systeem de data van klanten bijhoudt, kan je makkelijker verschillende groepen (segmentaties) maken. Zo weet je exact waar de interesses en wensen van elke groep liggen. De behoeften van de klanten zijn op die manier veel makkelijker uit te lezen, zodat je hier direct op in kunt gaan. Een voorbeeld hiervan is dat je de door het systeem verkregen data om kunt zetten in een passende mailinglijst. Doordat de inhoud van de mailinglijst relevant is aan wat de klant belangrijk vindt, kun je leads makkelijker omzetten. Daarnaast kun je ook de advertenties personaliseren, of blogs creëren die gaan ingaan op veelgestelde vragen.

Je houdt weer tijd over

Naast de eerder genoemde voordelen, biedt een CRM-systeem Met behulp van een CRM-systeem houd je namelijk ook weer tijd over voor de écht belangrijke zaken. Dankzij een dergelijk systeem automatiseer je veel taken, zoals het beantwoorden van mails, het opstellen van offertes en facturen en andere administratieve taken. Zo neemt het minder tijd in beslag, wat je weer kunt besteden aan andere zaken. Ook het risico op fouten wordt weer kleiner, wat veel kosten kan besparen. Zo heb je weer tijd voor dat wat belangrijk is.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie