De Virtuele Banenbeurs als digitale primeur: 'Een starters-walhalla vol droomwerkgevers'

De Virtuele Banenbeurs als digitale primeur: 'Een starters-walhalla vol droomwerkgevers'

Redactie Baaz

In Nederland vond nooit eerder een landelijke, virtuele banenbeurs plaats. Marieke Wehner van Sollicitatiedokter wil daar verandering in brengen. ‘Studenten en werkgevers komen op de beurs weer met elkaar in contact, iets dat ze tijdens de coronacrisis zo verschrikkelijk hebben gemist.’

Zelf kan Marieke Wehner in elk geval nauwelijks wachten tot op 28 juni de digitale deuren van het evenement openen. De 200 meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland gaan dan kennismaken met vele duizenden studenten en starters. ‘Er is ongelofelijk veel te doen op De Virtuele Banenbeurs’, jubelt ze, ‘maar als ik nog student was, zou ik me als eerste inschrijven voor de 1-op-1-gesprekken met topwerkgevers.’

1-op-1-gesprekken met topwerkgevers

Voor de gesprekken waarover ze het heeft kunnen studenten zich van tevoren aanmelden. Vervolgens moeten ze een assessment invullen en worden ze op basis hun skills en interesses gematcht met een interessante werkgever.

‘We kijken naar de skills en vaardigheden van mensen, niet alleen naar hun opleiding en eventuele werkervaring.’

Deze gesprekken zijn slechts een onderdeel van de beurs, legt Wehner uit. ‘Maar wel een heel belangrijk onderdeel. Cruciaal hierbij is dat we echt kijken naar de skills en vaardigheden van mensen, niet alleen naar hun opleiding en eventuele werkervaring. Zo voorkomen we dat uitsluitend de usual suspects in aanmerking komen voor een gesprek. Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke waarden voor ons.’

Groot aanbod in net-echte omgeving

‘Studenten die op het evenement afkomen, kunnen makkelijk, laagdrempelig en eventueel ook anoniem informatie inwinnen over verschillende werkgevers bij hun digitale informatiestands’, vervolgt ze. ‘Op de beursvloer, die we ook wel de expositieruimte noemen, presenteren organisaties zichzelf eveneens. Verder kunnen studenten terecht op het netwerkplein en heeft de banenbeurs een workshop-space. Daar leren ze van sollicitatie-experts hoe ze hun cv kunnen oppoetsen, en hoe ze de aandacht van hun favoriete werkgever kunnen veroveren.’

‘Studenten kunnen op het evenement makkelijk en laagdrempelig informatie inwinnen over werkgevers.’

Wie naar de opsomming van Wehner luistert, denkt bijna dat het hier om een échte banenbeurs gaat. Toch zal de hele jobfair zich in een virtuele omgeving afspelen. ‘Dat maakt een hyperrealistische 3D-ervaring die we bezoekers aanbieden mogelijk’, vertelt ze. ‘Het lijkt wel videogame. Maar in plaats van dat je achtbanen bouwt, zoals in de spelletjes die ik vroeger speelde, zet je hier échte carrièrestappen.’

Speeddate-carrousel

Een van de spannendste elementen van De Virtuele Banenbeurs heeft Wehner nu nog niet eens genoemd. En dat is de zogeheten speeddate-carrousel. Daarbij worden werkgevers en werknemers op basis van een algoritme aan elkaar gematcht voor gesprekken van 5 minuten. Dat algoritme weet waar alle partijen behoefte aan hebben, omdat het toegang heeft tot vragenlijsten die ze van tevoren hebben ingevuld.

Werkgevers en werknemers worden op basis van een algoritme gematcht voor korte gesprekjes.

‘Die gesprekken gaan sowieso tot meer leiden, omdat het algoritme ervoor zorgt dat je altijd met interessante mensen in gesprek gaat’, glundert Wehner. ‘Daarnaast is het voor de deelnemende studenten een waardevolle sollicitatietraining, doordat je jezelf om de 5 minuten opnieuw moet zien te verkopen.’

Alle starters zijn welkom

Tijdens De Virtuele Banenbeurs wordt aan de digitale poort niet lastig gedaan, zegt Wehner. ‘Alle ambitieuze studenten die graag bij een toporganisatie het verschil willen maken, zijn welkom. Arbeidsmarktstarters met enkele jaren werkervaring zijn dat ook.’

‘We vinden het belangrijk dat de werkgevers oprecht aantrekkelijk zijn voor studenten en starters.’

Werkgevers die tijdens De Virtuele Banenbeurs een stand innemen, worden wel grondig gescreend. ‘Zoals op de stages, banen en traineeships die ze aanbieden’, licht Wehner toe. ‘We vinden het belangrijk dat de werkgevers oprecht aantrekkelijk zijn voor studenten en starters.’ Om te beoordelen of werkgevers aan die eisen voldoen, kan ze terugvallen op partners van de banenbeurs als Werf& en Intelligence Group. ‘Zij hebben experts in huis die een aantrekkelijke werkgever van mijlenver herkennen.’

Dit stuk is oorspronkelijk geschreven door Joost de Ruiter, copywriter bij Sollicitatiedokter.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie