De nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric

De nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric

Redactie Baaz

Renault introduceert de nieuwe Kangoo E-Tech electric. Deze 100% elektrisch aangedreven versie legt de lat hoger dan ooit om te voldoen aan de dagelijkse behoeften van professionals. De grensverleggende bestelwagen biedt een actieradius tot wel 300 km (WLTP*) en moeiteloze prestaties dankzij de 90 kW elektromotor, terwijl het laadvermogen, laadvolume en trekgewicht gelijk zijn aan die van de Renault Kangoo met een verbrandingsmotor. De nieuwe Kangoo E-Tech electric wordt gebouwd in het Franse Maubeuge en is te koop vanaf de lente van 2022.

Renault is pionier op het gebied van elektrische mobiliteit en sinds 2011 de onbetwiste leider in de 100% elektrische bedrijfswagenklasse in Europa. De elektrische Renault Kangoo heeft sinds de introductie eind 2011 de harten veroverd van meer dan 70.000 professionals. Ofwel: één op de vijf elektrische bedrijfswagens op de Europese wegen is een elektrische Renault Kangoo. De geheel nieuwe Kangoo E-Tech electric – die van 16 tot 20 november zijn publieksdebuut beleeft tijdens de SOLUTRANS autoshow in Lyon – is op meerdere fronten grensverleggend. Het model profiteert van ruim tien jaar Renault expertise op het gebied van elektrische voertuigen.

Tot wel 300 kilometer range

De nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric biedt een actieradius tot wel 300 km (WLTP*) dankzij de nieuw ontwikkelde lithium-ion batterij met een bruikbare capaciteit van 45 kWh. Dankzij het riante rijbereik is tussentijds laden op een werkdag overbodig. De batterij is laag in de bodem van het voertuig geplaatst voor een zo laag mogelijk zwaartepunt. Daarbij is niets ingeleverd ten aanzien van de laadcapaciteit.

Zes rijmodi

Voor de aandrijving van de Kangoo E-Tech electric dient een bijzonder efficiënte elektromotor met 90 kW vermogen en 245 Nm koppel dat direct vanuit stilstand beschikbaar is. De rijmodus Eco – waarbij het vermogen en de topsnelheid beperkt wordt – is ideaal voor rijden met lichte lading. Er is ook keuze uit drie niveaus voor regeneratief remmen:

  • Zeilen (display toont B1): beperkte regeneratieve modus, geschikt voor rijden op de snelweg of autowegen.
  • Drive (display toont B2): standaard regeneratieve modus voor veelzijdig gebruik met een ICEmotorgevoel zodra het motorpedaal wordt losgelaten.
  • Brake (display toont B3): maximaal regeneratief remvermogen, ideaal tijdens druk verkeer of op bergwegen.

Bij de nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric wordt tevens het conventionele, hydraulische remsysteem geassisteerd door een zogeheten ARB-systeem (Adaptive Regenerative Brake System). Dit maximaliseert de hoeveelheid teruggewonnen energie, ongeacht het geselecteerde niveau van regeneratief remmen.

In totaal is er keuze uit zes rijmodi om het comfort en bereik te optimaliseren op basis van de lading van de auto, de verkeersomstandigheden en de wensen van de berijder. Informatie over de geselecteerde rijmodus, het energiebeheer en de rijhulpsystemen wordt weergegeven op het optionele, volledig digitale en aanpasbare 10-inch instrumentencluster.

170 kilometer in 30 minuten

De batterij van de Renault Kangoo E-Tech electric kan op drie manieren worden opgeladen. Een 11 kW 3-fasen Caméléon-lader is standaard en geschikt voor (huishoudelijke) laadpunten met wisselstroom (AC). Bij een 11 kW AC-laadpunt duurt het circa 3 uur en 50 minuten om de batterij van 15 tot 100% op te laden. Een 22 kW Caméléon-lader is optioneel leverbaar, waarmee de batterij bij een 22 kW AC-laadpunt twee keer zo snel kan worden opgeladen.

Ook optioneel is de mogelijkheid om te snelladen met gelijkstroom (DC) met een maximumvermogen van 80 kW. In dat geval kan in slechts 30 minuten tot wel 170 kilometer (WLTP*) aan rijbereik worden bijgeladen. In combinatie met de optionele laders is de batterij tevens voorzien van vloeistofkoeling.

Warmtepomp voor optimale range

Om onder alle omstandigheden dezelfde actieradius te garanderen, is Renault Kangoo E-Tech electric standaard uitgerust met een warmtepomp. In combinatie met de 22 kW-lader wordt warmte uit de lucht rond het voertuig gehaald om het passagierscompartiment te verwarmen, zonder tussenkomst van een elektrische weerstand die energie verbruikt. De warmtepomp presteert optimaal bij een omgevingstemperatuur tussen -15°C en +15°C, een veelvoorkomend bereik voor de koude seizoenen in de meeste Europese landen. Comfortabele en energiebesparende voorzieningen als verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en een verwarmbare voorruit zijn optioneel verkrijgbaar.

automotive, Renault, Renault Kangoo E-Tech electric, elektrisch rijden

Alle voordelen van de nieuwe Renault Kangoo

De elektrisch aangedreven versie van de Renault Kangoo biedt alle voordelen van de versies met een verbrandingsmotor. Zo is de ingenieuze 'Open Sesame by Renault' voor de breedste zijopening op de markt met een lengte van 1,45 meter ook op de 100% elektrische versie aanwezig. Ook het innovatieve ‘Easy Inside Rack’ is aanwezig: een hoog gemonteerd rek in de laadruimte voor het gemakkelijk vervoeren van lange voorwerpen. Verder kunnen kopers rekenen op het multimediasysteem Renault EASY LINK met 8-inch touchscreen, handsfree sleutelkaart, automatische parkeerrem, bijna 60 liter opbergruimte in de cabine inclusief de 'Renault Easy Life'-lade en drie voorstoelen met centraal neerklapbare rugleuning die de cabine omtoveren in een mobiel kantoor. Tot de uitrusting behoren ook de nieuwste ADAS-rijhulpsystemen, inclusief Adaptive Cruise Control met Stop & Go en de Motorway and Trafic Companion die de eerste stap naar autonoom rijden markeren.

Het laadvolume en laadvermogen van de Kangoo E-Tech electric zijn gelijk aan die van de Kangoo met een verbrandingsmotor. De 100% elektrische bestelwagen biedt dus een laadvolume tot 3,9 m3 (4,9 m3 in de toekomstige verlengde versie), een laadvermogen van 600 kg (800 kg in verlengde versie) en tot maar liefst 1.500 kg geremd trekvermogen.

De Renault smartphone-app en het Renault EASY LINK multimediasysteem maken een selectie van specifieke online diensten mogelijk, zoals het programmeren en inplannen van een laadsessie, het op afstand inzien van de batterijlading, het vooraf verwarmen of koelen van het interieur, zoeken naar laadstations in de buurt van de ingestelde reisroute of het berekenen van welke bestemmingen nog toegankelijk zijn met de resterende batterijlading.

Maubeuge-fabriek: kwaliteitscentrum

De fabriek van Renault in Maubeuge – gelegen in Hauts-de-France – produceert sinds 2011 de Renault Kangoo voor klanten over de hele wereld. Om de productie van particuliere en commerciële versies van de nieuwe Kangoo te industrialiseren, voertuigen van partnermerken Mercedes-Benz en Nissan te produceren en om de hoogst mogelijke productiekwaliteit te garanderen, investeerde Renault recentelijk € 450 miljoen in de fabriek. Ook creëerde Renault een nieuwe werkplaats voor de assemblage van batterijpakketten.

De elektromotor en oplaadapparatuur van de nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric worden geproduceerd in de Renault fabriek in Cléon in Normandië. De nieuwe Renault Kangoo E-Tech electric komt in het voorjaar van 2022 op de Europese markt. De prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.

Sinds 2003 heeft het merk Renault Pro+ een unieke knowhow ontwikkeld op het gebied van lichte bedrijfswagens met algemeen erkende hoogwaardige producten op maat. Als een deskundig merk dat zich toelegt op het bedienen van professionele klanten, heeft Renault Pro+ een eigen assortiment, diensten en internationaal netwerk van 626 bedrijven.

* Onder voorbehoud van homologatie.

Over Renault Group

Renault Group staat aan de vooravond van een nieuwe mobiliteit. Gesterkt door zijn alliantie met Nissan en Mitsubishi Motors en zijn unieke expertise op het vlak van elektrificering kan Renault Group rekenen op de complementariteit van zijn vijf merken – Renault, Dacia, LADA, Alpine en Mobilize – en biedt het zijn klanten duurzame en innovatieve mobiliteitsoplossingen. Renault Group is gevestigd in meer dan 130 landen en verkocht in 2020 2,9 miljoen voertuigen. Hij verenigt meer dan 170.000 medewerkers die dagelijks zijn bestaansreden belichamen zodat mobiliteit ons dichter bij elkaar kan brengen. Renault Group is klaar voor uitdagingen op de weg en op het circuit en zet zich in voor een ambitieuze en waardevolle transformatie. Die spitst zich toe op de ontwikkeling van nieuwe technologieën en diensten, en van een nieuw gamma voertuigen dat nog competitiever, nog evenwichtiger en geëlektrificeerd is. In lijn met de milieu-uitdagingen heeft Renault Group de ambitie om tegen 2050 koolstofneutraal te zijn in Europa.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie