De Buurtboer scoort met een verse lunch op maat
De Buurtboer scoort met een verse lunch op maat

De Buurtboer scoort met een verse lunch op maat

Redactie Baaz
Iedereen kent het belang van een goed ontbijt om je dag mee te beginnen, maar op kantoor mag de lunch zeker niet worden vergeten. Nikki Wiesman en Caroline van der Lande zagen na een carrière in de foodmarketing een gat in de markt voor zakelijke lunches.

Na een jaar reizen was voor Nikki Wiesman 1 ding heel duidelijk, ze wilde gaan ondernemen. 'Eerdere banen in de food-marketing waren leuk, maar het werken voor grote bedrijven en niet echt gezonde en duurzame producten ging een beetje tegenstaan. Dat er in de Foodsector behoefte was aan vernieuwende concepten leek me duidelijk. Ik wilde bezig zijn met een product waar mensen blij van worden en wat goed voor ze is. Food is bij uitstek een sector waar dit mogelijk is.'

Werken op een klef bammetje met kaas

Het concrete idee voor het bedrijf ontstond pas na terugkomst van haar jaar in het buitenland. ‘Toen ik net een week terug was, liep ik bij toeval Caroline weer tegen het lijf. We kenden elkaar nog van onze studietijd in Groningen en waren allebei in de foodmarketing beland.’ Ook Caroline had haar baan opgezegd en liep rond met ondernemersplannen. Omdat beide dames in grote ondernemingen hadden gewerkt, waren ze bekend met het fenomeen de bedrijfslunch. ‘Je kent het wel: plastic lapje kaas en een kleffe boterham. Je bent op je werk, moet de hele dag presteren en daar moet je het dan mee doen. Dat stond ons altijd enorm tegen.’ Samen besloten ze de zakelijke markt te benaderen en dan niet de grote bedrijven, maar juist het segment dat iedereen lijkt te vergeten, het mkb. We zagen een gat in de markt bij bedrijven die tussen de vijf en honderd medewerkers hebben. Juist in dit segment kan er zoveel kwaliteit en waarde worden toegevoegd door verse producten van lokale leveranciers als uitgangspunt te nemen.’ Dat daar een behoefte lag die nog niet ingevuld werd, was zeker geen verkeerde inschatting. Tegenwoordig verzorgt de Buurtboer zo’n vijftienduizend bedrijfslunches per week en zijn ze al toe aan hun vierde bedrijfspand.

Gewoon starten

Inmiddels is de Buurtboer een professionele speler in de bedrijfscatering-markt. ‘Heel wat anders dan ten tijde van de eerste lunches, die we thuis inpakten aan de keukentafel. We haalden veel van onze producten zelf bij de verschillende leveranciers, hartstikke inefficiënt, maar noodzakelijk als je niet de nodige volumes doet’, vertelt Nikki. Echt veel uitzoekwerk vooraf hebben de twee niet gedaan. ‘Je kunt op een gegeven moment wel blijven rekenen, we besloten het gewoon te doen.’

Nikki en Caroline startten een pilot bij drie bedrijven om te kijken of hun duurzame concept haalbaar was. 'In september 2010 ging het zo goed dat we ons eerste bedrijfspand konden huren in Amsterdam. Toen zijn we heel veel bedrijven uit ons eigen netwerk gaan bellen en zo ging het balletje vanzelf rollen. Onze eerste klanten waren onze contacten uit de reclame- en designwereld, dat hielp natuurlijk wel.' En het bleef maar rollen. ‘We hebben nu een professionele productieafdeling die vanaf zeven uur ’s ochtends in staat te pakken.’

Focus

Werden in het begin nog alle kansen met beide handen aangepakt, tegenwoordig is het codewoord focus. ‘We kunnen één ding heel goed en dat is de bedrijfslunch verzorgen. Daar moeten we ons dan ook op focussen, er is niemand die deze markt zo goed kan bedienen.’

‘Het is ook echt een proces, als je gaat ondernemen gaat niet alles meteen goed. Door het te doen, merk je vanzelf waar je krachten liggen.’ Die kracht lijkt overduidelijk ook te liggen in de manier van ondernemen van Nikki en Caroline. ‘We konden vooraf wel alles door gaan rekenen, maar ergens ben je dan ook aan het gokken. Nu merk ik dat het echt fases zijn waar je doorheen gaat. Soms moet je de touwtjes even strak aantrekken. Nu hebben we mensen erbij die kijk hebben op andere aspecten van het ondernemen en die ‘challengen’ ons daar weer op. Hoe groter je wordt, hoe meer je aan moet passen en vooruit moet kijken. Functioneert een oplossing nog, maar ook: is die oplossing over een jaar nog geschikt?’

Elk bedrijf een unieke lunch

Ook was het voor Nikki en Caroline belangrijk dat hun concept duurzaam is. ‘Het idee is dat bedrijven die bij ons een lunch bestellen, afnemen wat ze nodig hebben. Nu wordt er in veel bedrijfskantines eten weggegooid. De feedback van onze klanten helpt dat te voorkomen. Omdat het een abonnementsdienst is, verwerken we deze feedback wekelijks, waardoor de lunch altijd op maat en naar wens is.' Stapten Nikki en Caroline dan precies op het goede moment in deze markt? ‘We zitten op een trend, dat staat buiten kijf. Je ziet dezelfde ontwikkeling op de consumentenmarkt. Mensen die thuis gezond eten, willen dat op hun werk ook. Die markt is enorm. Alleen al in Amsterdam zitten vierduizend bedrijven die in het profiel van de Buurtboer passen.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie