De Bijenkorf gaat meer nadruk leggen op duurzame kleding

MVO
Bart Remmers
Ieder jaar belandt 145 miljoen kilo textiel in Nederland bij het restafval. 65 procent daarvan is geschikt voor hergebruik of recycling. Zonde, want dit belast het milieu onnodig. De Bijenkorf vraagt hiervoor aandacht bij de consument.

Dat zoveel textiel nog in de vuilnisbak belandt heeft naar verwachting te maken met de onwetendheid van de consument. Gemiddeld gooit men 24 stuks per jaar in de vuilnisbak, items die nog draagbaar kunnen zijn voor een ander ofwel geschikt zijn om te verwerken tot een nieuwe grondstof. En dat is beter voor de planeet. Dus ook die ene overgebleven sok moet in de textiel inzamelbak en niet in de vuilnisbak. 

Verbetering in de gehele productieketen

Marjolein Meynen, Directeur Marketing & Communicatie de Bijenkorf: 'De textielindustrie is een van de meest milieuvervuilende branches. Door vele partijen wordt gewerkt aan verbetering in de gehele productieketen. Ook de Bijenkorf spant zich hiervoor in en stimuleert positieve verandering. Deze campagne, onder de noemer Fashion Exchange, richt zich specifiek op het verantwoord opruimen van kleding en slimmer omgaan met je garderobe.' 

'De ideale kledingkast bestaat uit slechts enkele tientallen stuks, maar de gemiddelde kast bevat er zo'n 175 waarvan een deel niet gedragen wordt. Kies voor items van goede kwaliteit die onderling mooi te combineren zijn en passen bij jouw levensstijl. Laat je goed adviseren, dan ben je mooier met minder. En dat is ook goed voor het milieu.' 

Verantwoord opruimen  

Met een video wordt de consument bewust gemaakt van de problematiek en wat hij/zij hieraan kan doen. De Bijenkorf helpt de consument ook een begin te maken met verantwoord opruimen en het slimmer samenstellen van een garderobe. In de eerste twee weekenden van augustus, kunnen klanten bij alle winkels van de Bijenkorf terecht met hun af te danken textiel en krijgen daar een voucher voor terug. Deze kan ingezet worden om een ideale garderobe te creëren. 
  
In de winkels, webshop en via de Bijenkorf social media, wordt de consument voorgelicht. Op de website staat bijvoorbeeld informatie over waar inzamelbakken in de buurt staan. Ook geven personal shoppers advies over hoe een ideale garderobe is samen te stellen voor dames en heren. Daarnaast winnen zo'n 30 mensen garderobehulp aan huis van een stylist van de Bijenkorf. 

Duurzaam ondernemen 

Vanuit de overtuiging dat het bundelen van krachten, kan leiden tot positieve verandering in de textielindustrie, werkt de Bijenkorf samen met de merken die worden verkocht, het Convenant Duurzame Kleding en Textiel en de Sustainable Apparel Coalition. 
  
Kleding die bij de Bijenkorf niet wordt verkocht gaat grotendeels retour naar de merken. Het restant wordt afgedragen aan Sympany, een van de grootste inzamelaars van textiel en bekend van de kledingcontainers in vele gemeenten.
  

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart