De beste reclames van 2018

Redactie Baaz
Er zit nog steeds veel kracht in de tv-reclame. Reclameblokken zijn in de loop der jaren meer uitgebreid en tv-reclames bereiken dan ook dagelijks miljoenen mensen via internet en tv. Reclames komen in diverse vormen en maten. Zo zijn er veel reclames die grappig worden gevonden, maar er zijn ook heel emotionele, informatieve en strikt promotionele reclames. En natuurlijk zijn er de slechte varianten, maar daar hebben we het in dit artikel niet over.

De kracht van de tv-reclame

Vele merken en bedrijven maken gebruik van de menselijke aard door een beroep te doen op emoties. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld humor, vreugde, liefde, dankbaarheid en inspiratie kan dit een positief gevoel teweegbrengen. Dat gevoel wordt bewust en onbewust gerelateerd aan een merk of bedrijf, wat zorgt voor een hogere naamsbekendheid en merkwaardering. Ook minder positieve emoties, zoals verdriet, verbazing, angst en medelijden, kunnen een enorme impact hebben op het gevoel van de bevolking en daarmee aanzet tot actie geven.

Over een succesvolle reclame op internet en tv is vooral goed en serieus nagedacht. Een tv-reclame doorstaat eerst een heel proces aan onder andere ideeën, inspiratie, mock-ups, second opinions en intensief overleg voordat deze überhaupt goedgekeurd wordt voor uitzending. Een merk heeft vaak een bepaald imago en een bepaalde wijze hoe het merk of bedrijf zich wil presenteren naar het publiek. Het is dan ook zeer belangrijk te bepalen welke boodschap een reclame overbrengt en moet overbrengen om de juiste doelgroep aan te kunnen spreken.

Succesnummers van vorig jaar

De reclame Lieke van Calvé Pindakaas van Bureau Alfred International is één van de meest bekeken en beste reclames van 2018. Ook de Help ons redden van de Dierenbescherming van Bureau Visual Noise, de reclame Now You Can van Heineken van Bureau Parking-Publics Italy en de reclame Geef vrijheid door! van de Rijksoverheid van Nationaal Comité 4 & 5 mei en Bureau Kesselskramer weten een plekje te veroveren in de top 10 beste en meest bekeken reclames van 2018.

De overige reclames in de top 10 van 2018 zijn: Alles voor een geweldige kerst bij Jumbo van Bureau Alfred International, Ga voor goud! van Lidl van Bureau Joe Public, Eerste avondje uit van McDonald's van Bureau TBWA\NEBOKO, PLUS komt twee keer voor in het top 10-lijstje met de reclames Familietradities zijn er om door te geven en Goed eten is samen eten, beide van van Bureau J. Walter Thompson Amsterdam.

De laatste maar zeker niet de minste in de top 10 lijst van de beste reclames 2018 is Frekkel van de Staatsloterij van Bureau TBWA\Neboko. Deze tien reclames waren genomineerd voor de Ster Gouden Loeki. De Gouden Loeki is een award die ieder jaar wordt uitgereikt aan de winnaar van de beste reclame van het afgelopen jaar, mogelijk gemaakt door de omroep Ster. Door ieder jaar, per kwartaal de beste reclames er tussenuit te pikken, ontstaat de top 10 beste reclames. Stemmen van het publiekspanel en het Nederlandse publiek, bepalen uiteindelijk wie de winnaar wordt. Dit jaar was dat de reclame Frekkel.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie