Daar is hij dan: de Volkswagen T-Cross

Bart Remmers
Volkswagen heeft de nieuwe T-Cross onthuld. Deze nieuwe compacte en ruime SUV verzet de bakens in zijn segment met een zelfverzekerd design, volop gebruiksgemak, hightech motoren en de modernste technologie. De T-Cross is leverbaar in Nederland vanaf het voorjaar van 2019.

De T-Cross is een belangrijk model voor Volkswagen. Naar verwachting verdubbelt het volume van het SUV-segment de komende tien jaar. Europa, Zuid-Amerika en China worden daarbij gezien als belangrijkste groeimarkten. De T-Cross richt zich als urban cross-over vooral op gebruik in en rondom de stad. Hij is 4,11 meter lang en daarmee 54 mm langer dan de Polo. In zijn segment zet de T-Cross vele nieuwe maatstaven in gebruiksgemak, veiligheid en connectiviteit. En dat voor een aantrekkelijke prijs.

Onderscheidende looks

De T-Cross onderscheidt zich met zijn zelfverzekerde design. Hij heeft een scherp gesneden front met in de grille geïntegreerde, vlakke koplampunits. Dit maakt de familieband met de andere SUV’s van Volkswagen direct duidelijk. En profil zijn de stoere wielkasten en de stevige schouderlijn de eyecatchers. De in een zwart paneel gevatte reflecterende band, die de LED-achterlichten met elkaar verbindt, is hét design-item aan de achterzijde. De compacte SUV staat op het MQB-platform en is circa 12 cm korter dan de T-Roc.

In het interieur van de nieuwe T-Cross waan je je in een klasse groter. Het biedt niet alleen alle ruimte voor vijf personen, maar is er ook in vele verschillende uitvoeringen. De fraaie ambienteverlichting (optie) zorgt voor een unieke sfeer. Er zijn speciale designpakketten leverbaar met onder meer een 3D-afwerking van de dashboardpanelen, two-tone stoelbekleding en speciaal op elkaar afgestemde buitenspiegels en velgen. Daarbij is er keuze uit Zwart, Energetic Orange en Bamboo Garden.

Een perfecte zit en volop ruimte

Dankzij de hoge zitpositie (60 cm boven het wegdek voorin, 65 cm achterin) is het (over)zicht voor alle inzittenden uitstekend. Het interieur biedt volop ruimte voor maximaal vijf personen. Het geheim: de wielbasis van 2,56 meter. De inhoud van de bagageruimte varieert dankzij de verschuifbare achterbank van 385-455 liter. Met neergeklapte achterbank bedraagt het volume zelfs 1.281 liter. De achterbank is over 14 cm te verschuiven voor extra beenruimte of juist meer laadvolume. Hij is in zijn geheel of in twee delen (40:60) neerklapbaar. Samen met de volledig neerklapbare leuning van de passagiersstoel (optie) is het mogelijk om ook extra lange voorwerpen te vervoeren.

Krachtig en economisch: TSI en TDI turbomotoren

In eerste instantie wordt de T-Cross leverbaar met keuze uit drie efficiënte turbomotoren, die alle voldoen aan de nieuwste Euro 6D-TEMP emissienorm. Ze zijn stuk voor stuk uitgevoerd met een start-/stopsysteem en regeneratie van remenergie. De 1.0 TSI driecilinder met benzinepartikelfilter is er in twee versies: 70 kW/95 pk of 85 kW/115 pk. De T-Cross is er ook met 1.6 TDI dieselmotor met 70 kW/95 pk. Afhankelijk van de gekozen motor beschikt de T-Cross over een handgeschakelde vijf- of zesbak of een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. De aandrijfkracht wordt in alle gevallen overgebracht op de voorwielen.

Maximale veiligheid T-Cross

De T-Cross beschikt over veiligheidssystemen uit de premium-klasse en behoort daarmee tot de veiligste modellen in zijn segment. Om het risico van aanrijdingen te verminderen en tegelijkertijd het comfortniveau te verhogen, is hij standaard uitgevoerd met Front Assist met voetgangersherkenning, City Emergency Braking, Lane Assist en Hill Start assist. Interessante opties zijn proactieve inzittendenbescherming en de rijbaanwisselassistent met dode-hoekdetectie inclusief de uitparkeerassistent. Ook is de T-Cross te bestellen met vermoeidheidsherkenning, automatische adaptieve cruise control en Park Assist.

De Volkswagen T-Cross wordt in het voorjaar van 2019 verwacht. Prijzen en specificaties voor de Nederlandse markt worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart