CPB: Kilometerheffing in de spits gunstig voor welvaart

CPB: Kilometerheffing in de spits gunstig voor welvaart

Redactie Baaz
De filedruk is voor veel ondernemers een dagelijkse zorg, maar de kans is niet groot dat zij ook zullen pleiten voor een kilometerheffing op de drukkere wegen van ons land tijdens de spits.

Verwarring

Het Centraal Planbureau en Planbureau voor de Leefomgeving zijn echter van mening dat deze maatregelen ‘goed voor de welvaart’ zijn, ondanks dat ze lastig zijn uit te voeren. Dit stellen de instellingen in een vandaag gepubliceerd rapport. Volgens het rapport is een kilometerheffing van elf cent per kilometer voor personenauto’s op drukke wegen in de spits maatschappelijk rendabel, zowel bij hoge als bij lage economische groei. De uitvoering zou echt voor verwarring kunnen zorgen bij de weggebruiker, die niet meer weet wanneer en waar er precies extra moet worden betaald.

Alternatieven zijn niet toereikend

De bedoeling van de kilometerheffing is om automobilisten aan te sporen buiten de spits te reizen en de filedruk te verlagen. Bij de opzet van de voorgestelde heffing proberen de beide planbureaus dus rekening te houden met zowel de verlaging van de filedruk, alsmede de economische effecten die een heffing met zich mee zou brengen. Wanneer een simpeler spitsheffing van vijf cent per kilometer zou worden ingesteld op de meeste drukke wegen, zou dat alleen bij hoge economische groei rendabel zijn. Bij een heffing van zeven cent per elke gereden kilometer zou het effect nadelig uitpakken. Het aantal files zou weliswaar afnemen, maar de mobiliteit eveneens, wat weer een onbedoeld economisch effect teweeg zou brengen. Zou zouden de accijnsinkomsten teruglopen en de gebruikskosten van auto’s flink toenemen.

Broodnodig nieuw onderzoek

De planbureaus hebben dit onderzoek opgezet naar aanleiding van de vele aandacht voor het onderwerp rekeningrijden, onder meer vanuit de Europese unie. Het laatste onderzoek is echter acht jaar geleden uitgevoerd en het CPB en PBL hopen met deze nieuwe gegevens dat er een beter onderbouwde beslissing kan worden gemaakt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie