Zo verbeter je je contentmarketingstrategie

Zo verbeter je de contentmarketingresultaten van je bedrijf

Bianca
Het grootste gedeelte van de online bedrijven investeert in contentmarketing, simpelweg omdat hun concurrenten dat ook doen. Of omdat er is geadviseerd om te investeren in content. Een duidelijke strategie ontbreekt echter vaak. Herkenbaar? Lees dan snel verder.

Het grootste gedeelte van de online bedrijven investeert in contentmarketing, simpelweg omdat hun concurrenten dat ook doen. Of omdat er is geadviseerd om te investeren in content. Een duidelijke strategie ontbreekt echter vaak. Herkenbaar? Als je ook meer resultaten wilt boeken met jouw content, lees dan de vijf tips hieronder.

1. Optimaliseer leads

Goede content zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Content staat in de bovenste top van jouw conversiekanalen. Het is nuttig om naast een “koop nu”-knop ook voor call-to-action-momenten te zorgen. Zorg ervoor dat passieve bezoekers de website vaker gaan bezoeken. Uiteindelijk kan dat zorgen voor conversie.

Veel mensen bekijken iedere dag weer de inbox van hun e-mail.  E-mail is dus nog steeds één van de effectiefste marketingvormen, voor zowel grote als kleine bedrijven. Met al één e-mail per dag kunnen grote resultaten worden verkregen. Daarnaast is iemand die zich heeft ingeschreven via e-mail, meer dan een eenmalige bezoeker. Een inspirerend voorbeeld is Buzzfeed. Eén van de meest populaire websites ooit gemaakt. In 2013 is het verkeer met 700 procent gegroeid!

Dus begin nu met jouw nieuwsbrief verstuurd via e-mail. Zet er meerdere call-to-actions in, spoor de lezer aan. Exclusieve content is een perfecte manier. Maak een e-book, biedt het gratis aan als de bezoeker zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Als je producten of diensten verkoopt, biedt een kortingscode verkrijgbaar via e-mail aan.

2. Optimaliseer zoekmachines

Analyse van het zoekmachineverkeer is één van de belangrijkste onderdelen van online bedrijfsmarketing. Het verkeer op Google heeft hoge targets, wat leidt tot een hoge conversie. En als het eenmaal loopt, blijft dat nog even doorgaan (tenzij de positie wordt verlaagd door een concurrent of een filter).

Een belangrijke stap is om de content te laten onderzoeken door een bedrijf gespecialiseerd in zoekmachinemarketing. Een onderdeel van de strategie is een diepgaand zoekwoordenonderzoek (die tegelijkertijd meer ideeën zullen opleveren voor de content), optimalisatie van de aanbevelingen, gebruiksvriendelijkheid en nog veel meer.

Kleine bedrijven die zich geen zoekmachineoptimalisatierapport kunnen veroorloven, kunnen gebruikmaken van tools zoals BlueJay of de search engine optimization campaign in-house.

3. Deel via social media

Social media is een ander effectief middel om gratis verkeer naar de website te genereren. Het is belangrijk om dit goed in ze zetten. Creëren van deelbare content kan lastig zijn en veel tijd kosten. Een handig middel om analyses uit te voeren is BuzzSumo. Op deze manier kun je inzicht krijgen in wat wel en niet werkt voor je bedrijf.

Als je een middel wilt wat continu goed wordt gedeeld, dan kun je denken aan twee hulpmiddelen: infographics en  grafische quotes.

Infographics

Dit middel werkt erg goed op praktisch alle social mediaplatforms: Facebook, Twitter, Google Plus, Instagram, Pinterest, et cetera. Niet verwonderlijk als we bedenken dat dit middel zorgt voor veel informatie. Een infographic combineert namelijk tekst én beeld. Er wordt iets uitgelegd op een pakkende manier.

Grafische quote

Grafische quotes worden vaak gebruikt door bepaalde influencers. Ze worden continu gedeeld. Hoe beroemder de quote, des te meer deze gedeeld wordt. TrySpruce is de snelste manier om visuele quotes te creëren.

Het gebruik van platforms dat de content dichtbij social influencers brengt, is een effectieve manier om de  grafische quote te laten delen. Viral Content Buzz is een voorbeeld daarvan en kosteloos. Ook deze gids geeft een compleet beeld van de verspillende manieren om je content te delen.

4. Doelbewust connecten

Doelbewust connecten is ook een doeltreffende manier om content te laten delen. Stichting Boxed Water wilde aandacht genereren  voor hun missie zonder winstoogmerk, genaamd: “The Retree Project”. De stichting benaderde verschillende influencers voor assistentie. Instagramgebruikers Jaime King, Megan DeAngelis en Aidan Alexander deden mee, waardoor er veel bekendheid kwam voor het project. Binnen een maand steeg de bekendheid van nul naar meer dan 2500 beelden die circuleerden binnen het social medianetwerk met een hashtag naar de campagne van Stichting Boxed Water. Daarnaast werden de influencers connecties van de organisatie, met de mogelijkheid dat er meerderen zullen volgen.

Dit succesverhaal is een mooi voorbeeld van hoe een bepaald doel partijen kan samenbrengen.  Bekijk bij toepassing in de praktijk allereerst of het doel van de organisatie en de influencer bij elkaar passen. Of laat een praktijkvoorbeeld zien dat ze nog niet kenden, maar wel affiniteit mee kan ontstaan.

Er bestaan bedrijven die zijn gespecialiseerd in het samenbrengen van bedrijven en doelen voor algemeen nut en liefdadigheid, inclusief PR, bekendheid en meer.

 5. Speel in op de videotrend

Je kunt er niet meer omheen tegenwoordig: online video’s en videostreaming. Het lijkt erop dat deze trend zich nog wel even voortzet. Videohostingsites zijn waarschijnlijk één van de meest fascinerende social netwerken. Het zijn meer dan platforms, het zijn community ’s. In tegenstelling tot Facebook, waarbij alleen eigen kringen kunnen worden benaderd, geeft YouTube de mogelijkheid om de hele wereld aan te spreken.

Als er wordt gestart met het maken van populaire video’s, wordt er vaak een connectie gemaakt met andere invloedrijke videomakers binnen hetzelfde genre. Als de mogelijkheid bestaat je te plaatsten in een bepaalde niche, dan is het handig om met andere succesvolle contentcreators te connecten. Een manier om eenvoudig te connecten met YouTube-influencers is VidRocket.

Een goede contentmarketingstrategie is lastig. Het vergt veel creativiteit en geëxperimenteer. Maar laat u zich hierdoor zeker niet tegenhouden: als er een tactiek is gevonden dat echt werkt, wordt je beloond met nieuwe marketingmogelijkheden waar je anders nooit aan had gedacht! 

Bianca Egging-Meijer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bianca