Zalando: van schoenverkoper tot techgigant
Zalando in een Infographic

Zalando: van schoenverkoper tot techgigant

Redactie Baaz

Een idee van twee studievrienden uit Berlijn, dat is hoe Zalando begon. Inmiddels is het één van de grootste online shopping platforms in Europa. Wat is het geheim van Zalando?

Explosieve groei

Over de afgelopen vier jaar is de omzet explosief gestegen met een percentage van 260 procent en het percentage actieve klanten is gestegen met 91 procent. Dit zijn niet de enige getallen die flink zijn toegenomen, Zalando is inmiddels gevestigd in 15 West-Europese landen. In 2012 verdubbelde Zalando de winkels van zeven naar 14.

Niet alleen een modeplatform, maar techbedrijf

Aandeelhouders zijn het met Zalando eens. Het bedrijf werd bij de beursgang in 2014 gewaardeerd op ruim vijf miljard euro en de koers van het aandeel Zalando is sindsdien eigenlijk alleen maar omhooggegaan. Dat komt niet zozeer doordat wij de afgelopen vijf jaar alsmaar meer schoenen bij Zalando zijn gaan kopen, maar vooral doordat men in Berlijn ontzettend goed met data is. Zalanda is volgens de oprichters dan ook geen warenhuis, maar net als Google en Apple een techbedrijf.

Trouwe klanten

Inmiddels is 80 procent van de verkopen door terugkerende klanten. Doordat klanten zich thuis voelen in de webwinkel, creëert Zalando verbondenheid. Ze doen dit middels lokalisatie. Het lokaliseren van prijzen, de betaalmethode, het maken van reclame en het gebruiken van bekende personen. Om terug te komen op te betaalmethode: in Italië heeft 29 procent van de mensen geen bankrekening, daarom biedt Zalando hier een ‘contante betaling en bezorging’ betaalmethode.

Service

Zalando focust zich op service. Zo is er sprake van gratis bezorging, gratis retour binnen 100 dagen en een gratis klantenservice. Doordat Zalando een gratis retour service aanbiedt, wordt 50% van de producten teruggestuurd. Deze gratis service is een risico, maar voor Zalando gaat het om: naamsbekendheid.

De Zalando App

Het motto van Zalando is: ‘Mobile first’. Zo gaat 60 procent van het webverkeer inmiddels per mobiel. De klantervaring tijdens het gebruik van de app is belangrijk, daarnaast is hoge kwaliteit van de inhoud van belang.

Zalando is een snelgroeiend en innovatief bedrijf, één van de geheimen is dat ze risico’s durven te nemen. Onder andere de mate van service die geboden wordt naar klanten toe en het lokaliseren van de shop per land, zorgen ervoor dat Zalando groeit. Niet alleen met nieuwe klanten, maar er is ook een enorm aantal terugkerende klanten. Ben je nieuwsgierig geworden naar de overige onthullingen over het succes van Zalando? Neem dan een kijkje in de infographic.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie