Voorkom werkstress met deze tips

Werkstress, hoe kun je het voorkomen?

joni
Tegenwoordig heeft iedereen het druk! Stress ligt daarom ook snel op de loer. Om te voorkomen dat je snel last van stress krijgt, zijn hier een paar tips die je misschien kunnen helpen om iets meer te ontspannen.

Deze week is er extra veel aandacht voor stress op het werk, want het is namelijk ‘Check je Werkstress’- week. Zo worden er onder meer activiteiten georganiseerd en er is een Facebookpagina opgericht die zich met dit thema bezighoudt.

Las rustmomenten in

Als je druk aan het werk bent, kun je al snel vergeten dat je pauze hebt. Las per dag een paar rustmomenten voor jezelf in. Ga even van je werkplek af, zodat je niet de hele dag op dezelfde plek zit. Als je een paar rustmomenten per dag inplant, ben je even weg van alle drukte en kun je jezelf even opladen. Wandel tien minuutjes buiten of ga bijvoorbeeld eens buiten de deur lunchen.

Beweeg

Bewegen is heel belangrijk, dat wist je misschien al, maar doe je het ook? Probeer iedere dag genoeg te bewegen. Fiets naar het werk of ga een stukje wandelen tijdens de lunchpauze. En plof na het werk niet meteen op de bank, maar ga een ronde hardlopen of een uurtje wandelen. Door iedere dag genoeg te bewegen, zul je merken dat je je beter voelt. Ook kun je tijdens een sportsessie je drukke werkgedachtes aan de kant zetten en je helemaal focussen op het sporten.

Opschrijven

Maak je hoofd leeg door het op te schrijven. Word je overladen met opdrachten? Structureer het en maak er een lijstje van. Door het op te schrijven, maak je je hoofd leeg en kun je het lijstje af gaan werken. Schrijf de dingen die de meeste prioriteit hebben bovenaan, zodat ze opvallen. Het geeft ook een fijn gevoel als je dingen door kunt strepen: je hebt weer een opdracht afgerond.

Praat

Praten is heel belangrijk, het lucht je op en je loopt niet meer rond met een rotgevoel. Het is ook belangrijk om problemen op tijd aan te geven bij je werkgever. Vind je dat je téveel opdrachten krijgt en krijg je daardoor al het werk niet af? Geef dat aan en praat erover! Als het je echt teveel wordt, vraag dan om een dag vrij of voor werkvermindering. Je baas zal heus wel begrijpen dat je even een stapje terug moet doen als het even niet meer goed gaat. Het is juist goed om het op tijd aan te geven, want zo kun je een burn-out voorkomen!

Leg de lat niet te hoog

Goed is goed! Dat weet je misschien wel, maar die lat is snel hoog gelegd. Je hoeft niet altijd de beste of snelste te zijn. Doe wat er van je verwacht wordt en probeer het zo goed mogelijk te doen. Streef niet naar perfectie, want dat kost je teveel energie en tijd. En als we het dan toch al zo bekijken: iets kan nooit perfect zijn. Er kan bijvoorbeeld altijd iets beter. Probeer voor jezelf een weg hierin te vinden en zorg ervoor dat je er niet aan onderdoor gaat. Ook al gaat het een keer fout: van fouten leer je! Je kunt beter iets fout doen en je nog goed voelen, dan dat je er heel lang aan hebt gewerkt en helemaal gestrest bent.

Goede nachtrust

Heb je een drukke werkdag gehad? Ga dan op tijd slapen en neem je rust. Als je genoeg slaapt, ben je uitgerust en sta je iedere dag uitgeslapen en fris op. Zo ben je weer klaar voor een zware werkdag. Zorg voor een goed slaapritme, probeer uit wat voor jou het beste werkt.

Doe leuke dingen

Iedereen wordt vrolijk leuke afspraakjes of uitjes. Bel je vrienden op of ze zin hebben om een avondje wat te gaan drinken of om wat te eten. Zorg voor genoeg afleiding, zodat je niet de hele tijd aan je werk denkt. Let wel op dat het geen verplichting wordt, denk goed aan jezelf en plan alleen maar dingen wanneer je er zelf aan toe bent!