Webwinkels en foodsector stuwen omzet detailhandel
Webwinkels en foodsector houden detailhandelomzet in de plus

Webwinkels en foodsector stuwen omzet detailhandel

Redactie Baaz
De omzet van de detailhandel is in het vierde kwartaal van 2015 met 1,3 procent gestegen. Dat komt vooral op conto van webwinkels en foodsector.

Wisselende berichten detailhandel

In het vierde kwartaal van 2015 heeft de detailhandel 1,3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzetstijging komt vooral voor rekening van de foodsector en webwinkels.
 
De non-food sector zag de groei teruglopen ten opzichte van de voorgaande kwartalen. Met name bij de winkels in computers en software nam de omzet sterk af, meldt CBS in de Kwartaalmonitor Detailhandel. 

Belangrijkste kwartaal detailhandel

In het laatste kwartaal van 2015 steeg de omzet in de detailhandel voor het vijfde kwartaal op rij. Er werd 1,3 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het voor de detailhandel belangrijkste kwartaal van het jaar groeide het volume met 1,6 procent iets harder dan de omzet
 
De omzetstijging kan vooral worden toegeschreven aan de foodsector en de webwinkels en postorderbedrijven. De foodsector zette in het vierde kwartaal 2,1 procent meer om dan dezelfde periode het jaar ervoor. De webwinkels en postorderbedrijven zagen hun omzet met bijna 19 procent toenemen. 

Stagnatie van groei

Bij de winkels in non-foodartikelen stagneerde daarentegen de groei. De omzet nam met 0,4 procent toe, aanzienlijk minder dan in voorgaande kwartalen. De omzetontwikkeling van vrijwel alle deelbranches viel lager uit dan de kwartalen ervoor.
 
De omzet van woonwinkels en winkels in persoonlijke verzorging nam wel behoorlijk toe, maar ook hier was de groei minder sterk dan in de voorgaande kwartalen. Bij de winkels in kleding en schoenen daalde de omzet met 2,9 procent. 

Daling binnen consumentenelektronica

Winkels in consumentenelektronica zagen de omzet in het vierde kwartaal verder inzakken. Al sinds het eerste kwartaal van 2015 kampen de elektronicawinkels met een dalende omzet en ook in het laatste kwartaal nam de omzet met 4,4 procent af.
 
De daling binnen de consumentenelektronica komt voor een groot deel voor rekening van de winkels in computers en software. Het gaat hierbij om de detailhandelaren die vooral verkopen via fysieke winkels. In het vierde kwartaal daalde de omzet van deze winkels met bijna 27 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit is de sterkste afname sinds het laatste kwartaal van 2004.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie